בית הדין הרבני האזורי בחיפה התיר השבוע (יום ג') לאדם לשאת אישה שניה, וזאת לאחר שאשתו לא הסכימה לקבל גט מידיו. פסק הדין המיוחד התקבל לאחר שהאישה לא שיתפה פעולה עם ההליכים המשפטיים, מיעטה להגיע לדיונים ואף עמדה על סירובה גם לאחר שהתובע הסכים לכל התנאים שהציבה לו.


בשנת 2012 נישאו הצדדים, כאשר אצל שניהם מדובר היה בנישואים שניים ללא ילדים. אולם האידיליה המשפחתית לא נשמרה לאורך זמן, וחודש קצר לאחר נישואיהם נפרדו השניים. כשנה לאחר פרידתם, הגיש הבעל תביעה לגירושין מהאישה בבית הדין הרבני, וזאת לאחר שהאישה חזרה בה מההסכמה לגירושין מהסיבה כי היא אינה מסוגלת לכך מבחינה נפשית.


לאורך ההליך המשפטי עתרה האישה לקבלת כתובה בסך 275 אלף שקלים, והציבה דרישות נוספות אולם חזרה בה בכל פעם מבקשותיה, ומיעטה להגיע לדיונים שנערכו בעניינה. כאשר הבין התובע את הקושי בתביעת הגירושין, הגיש בקשה לבית הדין הרבני שיתיר לו להינשא לבחירת לבו, על אף סירובה של אשתו להתגרש.


לאחר שנכשלו מאמצי בית הדין להביא את האישה לדיונים, הוחלט כי בית הדין ידון בבקשת ההיתר המיוחד שביקש הבעל.


התובע: הנישואין הושגו במרמה תוך הסתרת מחלת נפש


במסגרת הבקשה, טען הבעל כי זמן קצר לאחר חתונתם גילה כי אשתו סובלת ממחלת נפש, והסתירה זאת ממנו על מנת שיינשא לה. לטענתו לו היה יודע על מחלתה לא היה נישא לה. כמו כן, פירט התובע בבקשתו את התנהגותה יוצאת הדופן של אשתו אשר הביאה למצב בו לא היה יכול עוד לחיות עמה.


בנוסף, טען הבעל כי התנהגותה בהליכים המשפטיים, היעדרותה מדיונים ובקשותיה השונות מונעות מיצר הנקמה, ומרצונה לסחוט כספים ממנו שאינם מגיעים לה.


מנגד, טענה האישה כי היא אינה מסכימה לקבל גט מידי התובע, ועתרה לבית הדין שיורה על ייעוץ זוגי אשר אולי ישקם את נישואי השניים. בנימוקיה לבקשה זו, טענה הנתבעת כי בעלה מעולם לא הצהיר בפניה או בפני בית הדין כי אינו אוהב אותה, ועל כן ייתכן ויש סיכוי לשלום בית. כמו כן, לדבריה לא עלה בידי בעלה להוכיח את טענותיו בדבר מחלתה או אחריותה להידרדרות היחסים ביניהם.


בתשובה לבקשת האישה, ציין בית הדין לפניה כי אין לה על מי להלין אלא על עצמה בלבד, שכן הדיינים נעתרו לבקשתה ללכת לייעוץ זוגי, אך עקב אי חתימתה על טופס וויתור סודיות כמתבקש לא ניתן היה להשלים את ההליך.


בית הדין: הנתבעת התחמקה מאמירת אמת


כמו כן, הדגישו הדיינים כי הנתבעת התחמקה לאורך כל ההליך המשפטי מאמירת האמת, דבר המצביע על האפשרות כי בכל זאת יש לה מה להסתיר. יתרה מכך, הדיינים אף מצאו כי לפחות בפעם אחת שיקרה הנתבעת ביודעין.


לבסוף, נעתר בית הדין לבקשת הבעל לשאת אישה שניה, וזאת בין היתר לאור התנהלות האישה לאורך כל ההליך המשפטי, אי הפרכת הטענה בנוגע למחלת הנפש של הנתבעת, וכן לאור הנישואים הקצרים בין השניים והסברה כי לא נמצא סיכוי לשלום בית.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום בית דין רבני


בין הנימוקים השונים להחלטתו, טען בית הדין כי לאור מוצאו המזרחי של הבעל אין מניעה בעניין, שכן עדות המזרח לא קיבלו עליהם את חרם דרבי גרשום.


תיק ‏944838/5‏