תלמיד כיתה י' בבית ספר תיכון במזרח ירושלים הגיש תביעה בגין נזקי גוף נגד מורה ונגד הנהלת בית הספר, בטענה כי נפצע בעת שהתבקש לסייע בהזזת מכונית אשר חסמה את מכוניתו של המורה במגרש החנייה. בית משפט השלום בירושלים קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה וחייב את הנתבעים לשלם לתובע סך של 820,300 שקלים.

 

בחודש ספטמבר 1998, בתום יום הלימודים, שיחק התובע כדורסל במגרש הספורט של בית הספר יחד עם שני חבריו. באותה שעה חנו רכבים רבים בסמוך למגרש, והמורה קרא לתלמיד ולחבריו וביקש מהם שיסייעו לו להרים ולהזיז רכב אחר שחסם את רכבו.

 

התלמידים נשמעו להוראת המורה והרימו את הרכב כדי לאפשר לו לצאת מהחנייה. כתוצאה מפעולת ההרמה התובע חש כאב בגב התחתון ונשכב על הרצפה בחצר. התובע שב לביתו אולם חשש מתגובת הוריו, לכן לא דיווח מיד על האירוע.

 

בעקבות החמרה בכאבים פנה התובע לחדר מיון, שם אובחן כי הוא סובל מפריצת דיסקים, ובהמשך עבר ניתוח בגבו. בהתאם לחוות דעת של מומחה מטעם בית המשפט נקבע כי נותרה לו נכות רפואית צמיתה בשיעור 22.5% בגין הגבלת תנועות בעמוד השדרה המותני.

 

לאחר שנודעו לאב פרטי האירוע, התפתח דין ודברים עם מנהל בית הספר והוא ביקש לפגוש את המורה. המנהל פתח בבירור ואישר כי האירוע התרחש כפי שמסר התלמיד. עם זאת האב לא נפגש עם המורה ולא קיבל ממנו תגובה נוספת.

 

הנהלת בית הספר הסירה אחריותה בטענה כי מדובר באירוע חריג

 

הנהלת בית הספר טענה כי יש לדחות את התביעה נגדה, מאחר שהתאונה התרחשה בסיום שעות הלימודים, לפיכך בקשת המורה להזיז את הרכב לא נעשתה תוך כדי עבודתו ואינה קשורה אליה. עוד ציינה כי המעשה של המורה נופל בגדר החריג ובוצע לצרכיו שלו ללא קשר למעביד, ועל פי פקודת הנזיקין, אין מקום להטיל עליה אחריות.

 

בנוסף צורף תצהיר של מנהל בית הספר שהוגש במסגרת תביעה של המורה נגד ההנהלה בעקבות פיטוריו. במסגרת התצהיר עמד המנהל על התנהגותו הבעייתית של המורה, ואף טען שהמורה ניצל באופן בוטה את מעמדו ואילץ את תלמידיו להזיז רכב שחסם אותו.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השופט קיבל את גרסתו של התובע בנוגע לנסיבות התאונה, וקבע כי היא התרחשה בסוף יום לימודים, בתוך חצר בית הספר, בשל מאמציו להזיז רכב אחר שחסם את רכבו של המורה. גרסתו של התובע נתמכה בעדות חברו שהיה עמו באירוע, בעדות האב ובדיווח על הפציעה בבית חולים.

 

בית המשפט קבע כי המורה הפר את חובתו כלפי התובע בכך שביקש ממנו להרים חפץ כבד, והיה עליו לצפות את הסיכון הטמון בהזזת רכב. ואף היה עליו להביא בחשבון את מעמדו כמורה, אשר הצטייר בפני תלמידיו כבעל סמכות שניתן לסמוך על שיקול דעתו, על כך שלא יעמידם בפני סיכונים לא סבירים.

 

בנוסף קבע בית המשפט כי יש מקום להטיל אחריות גם על הנהלת בית הספר, מכיוון שהפעילות בסוף יום לימודים אינה מסתיימת עד שאחרון התלמידים עוזב את שטח בית הספר, להבדיל ממקרה שבו תלמידים נכנסים לשחק במגרש בשעות אחר הצהריים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את התביעה וחייב את המורה ואת הנהלת בית הספר לשלם לתובע פיצויים בגין נזקי גוף בסך של 820,300 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור 23.4%.

 

ת"א 14473-08