אלמנה וילדיה אשר ירשו את עיזבונו של בעלה שנפטר, נתבעו על ידי אחיה לשלם מכספי העיזבון מחצית מחוב כספי שהיא חייבת לו. לאחרונה קיבל בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב את תביעת האח במלואה, וחייב את היורשים להשיב לו מחצית מהחוב בסכום של כמיליון ו-49 אלף שקלים מכספי העיזבון. כמו כן חויבו היורשים בהוצאות המשפט ובשכר טרחה בסך 50 אלף שקלים, וכן הוצא צו עיקול על זכויות הבעל המנוח בביתם המשותף.


על פי הצוואה שהותיר המנוח, ילדיו ירשו את זכויותיו בדירת הוריהם, ואילו אלמנתו ירשה את שאר העיזבון. תביעת האח באה על רקע סכסוך משפטי שנמשך כמעט 30 שנים בינו לבין אחותו לגבי החלוקה של ירושת הוריהם, שבסופו נקבע כי מחצית מעיזבון ההורים תעבור לאח, ואילו המחצית השנייה תחולק שווה בשווה בין האלמנה ויתר האחים, כך שכל אחד מהם יקבל 1/12 מהעיזבון.


מכיוון שלפני כן קיבלו כל אחד מהאחים 1/6 מהעיזבון, נוצר להם חוב כלפי התובע, והואיל והאלמנה לא השיבה לו את הכספים הוא פתח בהליכי הוצאה לפועל כנגדה כדי לגבות את החוב. במסגרת ההליכים הוא גילה שאחותו העבירה מחצית מזכויותיה בדירת המגורים שלה לבעלה, וכן כי בתם של בני הזוג העניקה להם הלוואה שבגינה נרשמה על הדירה משכנתא.


מה עשתה האלמנה עם כספי הירושה שקיבלה ביתר?


משכך הגיש האח את תביעתו לתשלום מחצית החוב מכספי העיזבון, בטענה שהמנוח היה שותף לאותו חוב שחייבת לו אחותו, הן בהתאם להלכת השיתוף והן מכיוון שהכספים שקיבלה אחותו ביתר מעיזבון הוריהם, הופקדו בחשבון הבנק המשותף של המנוח ואשתו.


התובע סיפר כי האלמנה טענה בלשכת ההוצאה לפועל שאין לה כל רכוש מלבד הדירה, ולא הסבירה מה עלה בגורלם של כספי הירושה שקיבלה שהגיעו לסך של מילוני שקלים, אשר לטענתו מאז שקיבלה אותם עלתה רמת חייה וחיי משפחתה באופן דרמטי.


לטענתו, מכיוון שגם המנוח נהנה מאותם כספים בעודו בחיים, אשר הוצאו לאורך השנים לצורכי המשפחה בחוסר תום לב, הוא אחראי להחזירם לידיו באותה מידה.


האם חזקת השיתוף חלה על העיזבון במקרה הזה?


הנתבעים טענו שחזקת השיתוף אינה חלה על כספי הירושה, והכחישו שנעשה בהם שימוש למשק הבית או שהמנוח נהנה מהם בכל דרך. כמו כן הם טענו שהתביעה התיישנה כבר בשנת 2011, מהסיבה שהחוב נוצר ב-2004, והשיהוי הקיצוני בהגשתה אף הסב להם נזק רב ועוגמת נפש לאור הריבית העצומה שהצטברה על החוב.


שופטת בית המשפט התרשמה שהתובע פעל כראוי כאשר תבע תחילה את החוב רק מאחותו, משום שבאותה עת הדירה הייתה רשומה על שמה בלבד ולא הייתה לו דרך לדעת שהיא תעביר את מחציתה לבעלה לאחר מכן. מאותו הרגע שחלק מהדירה הועבר על שמו, חזקת השיתוף חלה ואף הוא חייב בחוב. לכך גם לא חלה התיישנות על התביעה, מכיוון שהעילה לתביעה נוצרה רק בעת העברת הזכויות.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה
פורום עיזבון וירושה


השופטת קבעה כי הוכח שבמקרה זה האלמנה ובעלה השתמשו בכספים שבעצם לא היו שייכים להם לצורכי מחייתם, ולאור זאת קיבלה את התביעה, חייבה את היורשים לשלם את מחצית מכספי החוב מתוך העיזבון בסך של כמיליון ו-49 אלף שקלים, והוציאה צו עיקול על זכויות המנוח בדירה. הנתבעים אף חויבו בהוצאות המשפט בסכום של 50 אלף שקלים.

 

תמ"ש 37188-10-13