האם עובד שפרש מעבודתו בחברת שמירה מספר שנים אחרי גיל הפרישה זכאי לקבל פיצויי פיטורין? ביום ו' הכריע בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב כי על החברה לשלם לעובד פיצויי פיטורין בסכום של 18 אלף שקלים, מענק בסך של 3,000 שקלים וכן הוצאות משפט בסכום של 1,800 שקלים. עם זאת, מכיוון שהעובד התפטר אחרי גיל הפרישה ולא הודיע על כך בהודעה מוקדמת, הוא חויב לשלם לחברה סכום של 2,300 שקלים.


התובע עבד בחברה כשומר במשך כארבע שנים, כאשר כמה חודשים לפני שפרש הם חתמו על הסכם שבו התחייבה החברה לשלם לו מענק בסך 4,000 שקלים מבלי שעבד אצלה בפועל, ואילו העובד התחייב שלא יעבוד בחברה מתחרה. נוסף על כך נקבע שאם החברה לא תצליח לספק לו עבודה ועקב כך הוא ייאלץ לעזוב, הוא ייחשב למפוטר.


המחלוקת בין הצדדים באה בעקבות מפגש שבו הוצעה לשומר עבודה חלופית, אך הוא הודיע לחברה כי ההצעה אינה מתאימה לו לאחר ששקל את העניין. כתוצאה מאותו מפגש הוא החזיר את נשקו ובעצם סיים את עבודתו אצל החברה.


העובד הגיש את תביעתו לפיצויי פיטורין מאחר שלטענתו החברה לא הצליחה לספק לו עבודה ולכן הוא זכאי לפיצויים, ולא מכיוון שהגיע לגיל פרישה, וכן עתר לקבל את המענק שהובטח לו אך הוא לא קיבל.


בית המשפט: אחרי גיל הפרישה הזכות לפיצויי פיטורין היא זכות מוקנית, לא משנה מה סיבת הפרישה


החברה טענה מנגד כי העובד עזב את העבודה מיוזמתו ומבלי שנתן הודעה מוקדמת, ולכן טענתו כי הוא זכאי לפיצויי פיטורין אינה רלוונטית ודינה להידחות. לגרסתה, על אף ההסכם שנחתם ביניהם הוא עבר לעבוד אצל חברה מתחרה, ולכן עתרה לקבל את המענק ששילמה לו בחזרה, וביקשה מבית הדין לחייב אותו בפיצוי בסך עשרת אלפים שקלים בגין הפרת ההסכם וכן בתשלום בגין אי מסירת הודעה מוקדמת.


שופטת בית הדין התרשמה כי החברה לא עמדה בתנאי ההסכם לגבי המענק, אך עם זאת לאור סירובו של העובד להצעות העבודה שניתנו לו לא ניתן לקבוע כי היא פיטרה אותו, אלא כי הוא התפטר מרצונו.


כמו כן, החברה לא הצליחה להוכיח שהעובד הפר את ההסכם בכך שעבר לעבוד אצל החברה המתחרה, מכיוון שהחל לעבוד שם אחרי המועד הקבוע בהסכם, ולכן פסקה השופטת שאין לחייב אותו בפיצוי זה.


באשר לפיצויי הפיטורין, קבעה השופטת כי זכותו לקבל אותם מכוח פרישתו אחרי גיל הפרישה היא זכות מוקנית, ולא ייתכן שהוא יפסיד את הכספים שהוא זכאי להם על פי דין רק מכיוון שלא ידע את זכויותיו כאשר הגיש את התביעה לראשונה. העובדה שהיה בן 70 כאשר עזב את העבודה מזכה אותו בפיצויי פיטורין, ולא משנה מהי סיבת הפסקת העבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום התפטרות, התפטרות עקב מצב בריאותי
פורום פיצויי פיטורין


לבסוף קבעה השופטת כי מכיוון שהעובד לא התפטר כאשר הגיע לגיל הפרישה אלא רק אחרי מספר שנים, היה עליו לתת הודעה מוקדמת על התפטרותו.


לנוכח כל האמור, החברה חויבה בתשלום פיצויי פיטורין בסך 18 אלף שקלים ובתשלום מענק של 3,000 שקלים. כמו כן חויבה החברה בהוצאות המשפטיות בסום של 1,800 שקלים. עם זאת העובד חויב בפיצוי חלף הודעה מוקדמת בסך של 2,300 שקלים.


ס"ע 31117-01-13