ביום ב' זיכה בית משפט השלום לתעבורה בתל אביב נכה שהוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות, בטענה שנתפס נוהג כששרידי סם קנביס בגופו. הנאשם, אשר יש לו רישיון רפואי להשתמש בקנביס רפואי עקב נכותו, כפר בעבירה שיוחסה לו, ובית המשפט החליט לזכות אותו מחמת הספק היות שלא הוכח מתי בדיוק עישן את הסם, האם לפני שנהג או לאחר מכן.


במסגרת כתב האישום טענה המאשימה כי הנאשם נהג ברחוב צר בתל אביב במהירות שלא הולמת את תנאי הדרך. שוטר שהיה במקום יצא אל הכביש והורה לו לעצור, אך הנאשם הגביר את המהירות באופן שהיה יכול לסכן את השוטר. לאחר שנתפס התבצע חיפוש בביתו ונתפסה שם מריחואנה במשקל 50 גרם, משקל אשר עומד בתנאי הרישיון הרפואי. בדיקת שתן הוכיחה שאכן יש שרידי קנביס בגופו.


הנאשם עצמו סיפר גרסה אחרת. הוא תיאר כיצד השימוש בקנביס הרפואי עוזר לו בטיפול לאחר שנפגע בתאונת דרכים והפך לנכה, ואישר שאכן עישן ג'וינט, אך זאת לאחר הנהיגה בלבד, במהלך החיפוש שעשו השוטרים בביתו, באישורם ובידיעתם.


הוא הכחיש שהיה תחת השפעת הסם בעת הנהיגה, וטען כי לא ייתכן שנהג במהירות גבוהה מכיוון שברחוב יש פסי האטה שלא מאפשרים נהיגה מהירה. כאשר נשאל מדוע למה לא עצר כפי שהשוטר הורה לו, השיב כי כלל לא ידע שהוא שוטר מאחר שהיה בלבוש אזרחי והוא לא הראה לו תעודת שוטר. הוא אף הוסיף ותיאר כי כשירד מהרכב רצו אליו שני אנשים וצעקו לו לעצור, ואז הוכה ונפל, נאזק ונעצר לעיני השכנים.


בית המשפט: המשטרה לא הביאה ראיות להוכחת הטענה שהנאשם נהג תחת השפעת הסם


לאור המחלוקת בין הצדדים, נדרש בית המשפט להכריע האם עישן סמים לפני שנהג, כטענת המאשימה, או רק לאחר מכן במהלך החיפוש בביתו, כפי שטען הנאשם בכתב ההגנה.


מטעם המאשימה העיד השוטר אשר ניסה לעצור את הנאשם כשהבחין בנהיגתו. לגרסתו, באותו מועד לבש בגדים אזרחיים, וכאשר סימן לרכב לעצור ואמר "משטרה", החל הנאשם בנסיעה מהירה ונראה מבוהל.


שוטר נוסף אשר נכח בחיפוש העיד כי אינו זוכר שהנאשם עישן במועד החיפוש, והכחיש שאישר לו לעשן לידו. לגבי הנסיעה עצמה, הוא התרשם כי הנאשם נהג באופן רגיל, והחל להאיץ רק אחרי שסימנו לו לעצור, ואף ראה כיצד השוטר שעמד קרוב לרכב נאלץ לקפוץ לאחור כדי לא להיפגע.


השופט האזין ברוב קשב לשלל העדויות, והכריע כי נותר בלבו ספק לגבי מועד העישון של הנאשם. הוא סבר כי המשטרה לא הציגה ראיות חותכות וחד משמעיות לגבי השימוש בסמים לפני או תוך כדי הנהיגה, וכי ייתכן שגרסת הנאשם נכונה והוא עישן רק בעת החיפוש בביתו כדי להירגע, כאשר היה כואב ולחוץ.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים
פורום נהיגה בשכרות


השופט הדגיש כי אין כל הבחנה בין מי שמעשן סמים ברישיון או באופן לא חוקי, מהרגע שבחר לנהוג תחת השפעתם. ואולם, היות שלא ניתן לדעת בוודאות מתי עישן הנאשם, והוא אכן עישן ככל הנראה במהלך החיפוש אף שלא קיבל אישור לכך מהשוטרים, החליט השופט לזכות אותו מחמת הספק.


פ"ל 2886-07-14