ביום א' החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב לאשר את הסדר הטיעון שהושג בין עד המדינה בפרשת "ברנוער" לבין המדינה, והטיל על הנאשם מאסר בפועל של 65 חודשים ושנה וחצי מאסר על תנאי, בגין בידוי ראיות ומסירת מידע כוזב למשטרה שהובילו למעצרו של חשוד ברצח, שלבסוף בוטל כתב האישום נגדו והוא שוחרר.


תחילתו של הסיפור ברצח שני אנשים במועדון ה"ברנוער" שבוצע על ידי אלמוני אשר נמלט מהמקום וזהותו לא הייתה ידועה. מספר שנים חלפו, והנאשם שריצה תקופת מאסר באותו הזמן, פנה למשטרה ומסר לה מידע כוזב שלפיו חגי פליסיאן הוא הרוצח, כי הוא פנה אליו לפני שביצע את הרצח והתוודה בפניו לאחר מעשה.


המשטרה כרתה עם הנאשם הסכם עד מדינה על יסוד המידע השקרי שמסר לה, שבמסגרתו ניתנו לו הטבות הנאה כגון שחרור מוקדם מהכלא וקבלת דמי מחייה של אלפי שקלים בכל חודש. על פי ההסכם הוא נפגש עם חגי כשהוא נושא מכשיר הקלטה. בשלב מאוחר יותר החליט להמציא ראיות, והציע לחגי כסף תמורת הקלטתו אומר דברים שהכתיב לו. חגי לא הבין את הצעתו אך הסכים לכך, מבלי לדעת שדבריו ישמשו נגדו בחקירת הרצח.


הנאשם כמעט גרם לדבר החמור ביותר: הרשעת אדם חף מפשע


לבסוף הוגש נגד חגי כתב אישום המבוסס על המידע השקרי שמסר הנאשם, והוא היה במעצר שנמשך כשמונה חודשים עד שהתגלו מעשי הנאשם.


כאמור, הצדדים הסכימו על הסדר טיעון כולל הסכמה בדבר העונש, ועתרו יחדיו לאישור ההסדר. המדינה עמדה על חומרתם הרבה של המעשים אשר גרמו נזק עצום למערכת החוק ולחגי ומשפחתו, אך עם זאת ציינה לטובה כי הנאשם הודה במעשים ובכך חסך ממערכת המשפט זמן יקר ומנע חשיפת חומריים מודיעיניים רגישים במסגרת המשפט. הנאשם עצמו הדגיש את העובדה שהודה בעבירות ולקח אחריות על מעשיו, וביקש להתחשב בגילו הצעיר.


שופט בית המשפט נדרש לבדוק את ההסדר ולוודא אם נשמר האיזון הנדרש בין שיקולי ההסדר לבין העונש שהיה נגזר על הנאשם אלמלא הגיעו הצדדים להסכמה. לדבריו, הנאשם ניסה לגרום לדבר הגרוע ביותר מבחינת מערכת המשפט, ולגרום להרשעתו ומאסרו של חף מפשע. כמו כן, לנאשם עבר פלילי עשיר והוא כבר ריצה כמה פעמים מאסר בפועל עקב עבירות רכוש שביצע.


עם זאת, יש לזקוף לזכותו את הודאתו במעשים, שמנעה פגיעה פוטנציאלית בעבודת המשטרה וחסכה מזמנו של בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


לאחר בחינת מכלול כל השיקולים, הגיע השופט למסקנה כי אלמלא נכרת הסדר בין הצדדים, ועונשו של הנאשם היה נקבע על ידי בית המשפט, הייתה מתקבלת תוצאה דומה והנאשם היה נשלח לתקופת מאסר זהה. לפיכך החליט השופט כי ההסדר מאוזן וסביר ואישר אותו.

בהתאם להסדר, הוטל על הנאשם לרצות 65 חודשי מאסר מאחורי סורג ובריח, וכן שנה וחצי של מאסר על תנאי.


ת"פ 18826-03-14