מנהל חברה לאיטום גגות תבע את המדינה לפיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו ולחברתו בעקבות פסילת רישיונו שלא כדין. המדינה טענה מנגד כי הפסילה בוצעה כדין וביקשה לדחות את התביעה, אך לאחר עיון בחומר הראיות, לאחרונה החליט בית משפט השלום בחיפה לקבל את התביעה בחלקה, והורה למדינה לשלם לתובע כ-5,300 שקלים וכן לשאת בשכר טרחת עורך דינו בסך 1,500 שקלים.


לטענת התובע, הסיפור החל כאשר נשלחה לו הודעה על פסילת רישיונו עקב שני דוחות תנועה שקיבל, אף על פי שכבר נשפט בגינם בבית המשפט לתעבורה, רישיון הנהיגה שלו נפסל לחודש אחד בלבד והוטל עליו קנס שכבר שולם. אי לכך הוא פנה למשרד הרישוי, והתגלה כי המשטרה לא עדכנה את תשלום הקנס וגזר הדין.


רק לאחר שישה חודשים עודכן גיליון ההרשעות של התובע, ומשרד הרישוי סיפק לו אישור המודיע על ביטול הפסילה. אף על פי כן, בחלוף חצי שנה הוגש נגדו כתב אישום על נהיגה ברכב בזמן פסילה עם רישיון שאינו תקף. התובע פנה שוב למשרד הרישוי, וכתוצאה מכך נמחק הסעיף בכתב האישום לגבי הנהיגה בזמן פסילה, אך הוכנס במקומו סעיף הטוען לגרימת נזק.


התובע: החברה ספגה נזקים בשל הצורך להפוך את אחד מהעובדים לנהג הסעות


התובע טען כי במסגרת עבודתו כמנהל בחברה, נוכחותו במקומות שונים חיונית לצורך פיקוח על העבודה. בעקבות פסילת הרישיון שלא כדין, אחד מעובדי החברה נאלץ להפוך לנהגו של התובע ולהסיע אותו ממקום למקום. נוסף על כך רכבו עוקל עקב אי עדכון המשטרה על תשלום הקנס, ולאחר מכן גם חשבון הבנק שלו עוקל, וכתוצאה מכך נגרמו לו עוגמת נפש רבה והוצאות משפטיות גדולות.


מנגד טענה המדינה כי פסילת הרישיון בוצעה כדין, לאחר שצבר 36 נקודות בגין עבירות תעבורה שונות, כאשר פסילה זו בוצעה בהתאם לחוק כאמצעי ענישה נוסף לעונש שהוטל עליו בבית המשפט. לאחר מכן הוגש נגדו כתב אישום בגין נהיגה בשכרות בזמן הפסילה המנהלית ופגיעה בניידת משטרה.


לטענת המדינה, המשטרה לא עדכנה על תשלום הדוחות עקב תקלה טכנית במערכת עדכון הנתונים, ומאחר שהתובע לא ענה על דרישות התשלום הוטל עיקול על רכבו וחשבונו. מיד כשנודע כי הסדיר את החוב, העיקולים הוסרו. אחרי שהתעדכן גיליון ההרשעות שלו בוטלו הרשעותיו בגין הדוחות אף שהרשעתו כבר הפכה חלוטה ובוצעה כדין.


בית המשפט: התובע לא צבר מספר נקודות שמצדיק פסילה


על פי הראיות התרשמה השופטת כי במועד הפסילה, מספר הנקודות שעמדו לחובת התובע לא הצדיקו פסילה. מאחר שעדכון הרישום הוא באחריות המדינה, משלא עשתה זאת היא הפרה את חובתה וגרמה לפסילת הרישיון שלא כדין.


עם זאת נקבע שהעיקולים הוטלו כדין, ואף לא הוכח כי חברתו של התובע ניזוקה בשל הפיכת אחד העובדים לנהגו של התובע. השופטת אף הוסיפה כי אמנם המדינה נהגה שלא כדין, אך עיקר האשמה מוטלת על התובע, שממשיך עד היום לבצע עבירות תעבורה ולצבור נקודות לחובתו, ולכן נקבע פיצוי בסכום קטן עבור עוגמת הנפש.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


לסיכום, התביעה התקבלה ולאור שיקולי פרופורציות, הוטל על המדינה לפצות את התובע בסך של כ-5,300 שקלים ולשאת בהוצאות שכר טרחת עורך דינו בסכום של 1,500 שקלים.


ת"א 23064-04-12