אדם הגיש תביעה רכושית נגד גרושתו בטענה שהוא זכאי למחצית הדירה שבבעלותה, וביקש מבית המשפט להורות על פירוק השיתוף בנכס או להשיב לו את הסכומים שהפקיד בחשבון הבנק המשותף, וזאת חרף הסכם ממון שנחתם בין השניים שלפיו אין לו זכויות בדירה. לפני כשבוע (יום ד') קבע בית המשפט לענייני משפחה כי הסכם הממון אינו מאפשר קביעה אחרת מלבד דחיית התביעה, בשל הצורך במתן תוקף וודאות להסכמים מסוג זה.


הצדדים נישאו בנישואים שניים כשלשניהם ילדים מנישואיהם הקודמים, והביאו לעולם ילד משותף, היום בן תשע. לפני שנישאו חתמו על הסכם הממון שקבע הפרדה רכושית מוחלטת, כאשר באותו מועד היו בבעלות הבעל זכויות חכירה במושב, ואילו האישה החזיקה בדירה שרבץ עליה חוב משכנתא.


אחרי החתונה עבר הבעל להתגורר בדירה עם אשתו ובנה מהנישואין הקודמים, ובמהלך שנות הנישואין ניהלו השניים חשבון משותף, שאליו הפקיד התובע גם את הכנסותיו מפיצויים עקב שחרורו משירות קבע וממכירת זכויותיו במושב, וממנו שולמו כל הוצאותיהם לרבות התשלומים החודשיים עבור המשכנתא.


השנים חלפו, ובשלב מסוים יחסי בני הזוג עלו על שרטון והבעל עזב את הבית. הצדדים ניהלו משא ומתן ממושך בנוגע למשמורת ילדם המשותף ותשלום מזונותיו, התיק נסגר, ומיד לאחר מכן הגיש הבעל את תביעתו בקשר לזכאותו בדירה.


הסכם הממון קבע מפורשות שהדירה שייכת אך ורק לאישה


הוא טען כי עזר לשלם את המשכנתא והיה שותף בכל הוצאותיהם, לרבות עבור בנה של האישה מנישואיה הקודמים, על סמך הבטחתה בעל פה של האישה כי בתמורה לכך הוא יקבל מחצית מהזכויות בדירה, ולכן ואף בהתאם להסכם הגירושין ביניהם, הוא בעצם רכש זכויות בדירה.


נוסף על כך הוא ציין כי למרות הסכם הממון, במקרה של הדירה הם סטו מהאמור בו, והדגיש כי הוא יוצא מהחיים המשותפים ללא ממון או רכוש, ולעומתו האישה נהנית מבעלות על דירה נקייה ממשכנתא, כספים רבים ורכב חדש.


לעומתו טענה האישה כי הוא הפקיד את כל הכספים מרצונו החופשי, ואף השתמש בכספי חשבון הבנק המשותף לצרכיו הפרטיים, וכמו כן הכחישה כי הבטיחה לו זכויות בדירה וביקשה לכבד את הוראות הסכם הממון שנחתם בדיוק כדי למנוע מצבים כאלה.


עיון בהסכם הממון, הקובע במפורש כי הדירה שייכת לאישה בלבד וכי התובע לא יוכל לדרוש זכויות בה, הביא את השופט למסקנה בלתי נמנעת כי אין לקבל את טענותיו של התובע, והעובדה שבחר להפקיד את כספיו בחשבון המשותף ולא בחשבון עצמאי אינה יכולה לשנות זאת.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם ממון
פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


לאור זאת השופט אף לא מצא צורך לברר כמה כספים בדיוק הזרים התובע לחשבון הבנק, בייחוד במצב שגם הוא השתמש בחשבון כדי לשלם מזונות לילדו מהנישואים הקודמים ולנהל מאבק משפטי מול הוריו.


בנסיבות אלה והיות שלהסכם הממון ניתן תוקף של פסק דין, דחה השופט את התביעה. עם זאת, נוכח התוצאה שהגיע אליה החליט שלא לחייב את הבעל בהוצאות המשפט.


תמ"ש 12466-02-14