מהו העונש הראוי על ביצוע עבירה פלילית של זיוף תעודת זהות והתחזות לאחר, שביצעו שני חברים כאשר אחד מהם נבחן במכללה במקום השני כדי לעבור את הבחינה המזכה בפטור מאנגלית? ביום א' גזר בית משפט השלום בתל אביב על שני הנאשמים, זה שניגש לבחינה במקום חברו וזה שהיה אמור לגשת לבחינה בעצמו, עונש של ארבעה חודשי מאסר על תנאי ותשלום קנס בסכום 800 שקלים.


שני הנאשמים הודו והורשעו בעובדות כתב האישום, שלפיו הם זייפו את תעודת הזהות של הנאשם הראשון באופן שכלל את פרטיו של הנאשם השני ואת תמונתו, ובהמשך התייצב הנאשם השני לבחינה במקום חברו והתחזה אליו באמצעות הצגת תעודת הזהות המזויפת. הוא עורר את חשדם של הבוחנים, והבחינה נפסלה.


לפני שהכריע בית המשפט האם יש להרשיע את הנאשמים בגין המעשים שהודו בהם, או שניתן להסתפק בעונש ללא הרשעה בלבד, הוגשו תסקירי שירות המבחן בעניינם.


לגבי הנאשם הראשון הציע קצין המבחן להימנע מהרשעתו, מאחר שהוא בא מרקע חיים נורמטיבי, הוא לומד ועובד בחברת מחשבים, והרשעה עלולה לפגוע בעתידו נוכח כישוריו ויכולותיו.


גם את הנאשם השני המליץ קצין המבחן שלא להרשיע, היות שהעבירה אשר ביצע אינה מאפיינת את אורח חייו הרגיל, ומדובר בבעל עסק עצמאי שלקח אחריות מלאה על מעשיו והסביר כי באותו הזמן לא נתן דעתו להשלכות המעשים ולחומרתם.


בית המשפט: מדובר באירוע מתוכנן שכלל זיוף תעודת זהות, ולכן לא ניתן להימנע מהרשעה


בא כוחם של הנאשמים ציין שמדובר בהחלטה רשלנית של השניים ולא במהלך מחוכם ומתוכנן היטב, וביקש להביא בחשבון שבסך הכול מדובר במבחן לקבלת פטור באנגלית, כך שהעבירה פוגעת בציבור באופן מתון מאוד, אם בכלל.


כמו כן הדגיש הסנגור את הרקע הנורמטיבי של הנאשמים, ששירתו שירות צבאי מלא ועובדים בעבודות מסודרות, וטען כי מכלול הנסיבות מצדיק את אי הרשעתם.


לעומת זאת טענה המאשימה כי לא מדובר במקרה המצדיק הימנעות מהרשעה, והדגישה את חומרת המעשים ופגיעתם בכלל הציבור.


השופט בחן את טיעוני הצדדים והנסיבות, והגיע למסקנה כי בנוגע לסוגיית ההרשעה, הצדק עם המאשימה, מכיוון שלא התקיימו התנאים שנקבעו בהלכה אשר מאפשרים הימנעות מהרשעה. לא מדובר במעידה ספונטנית כפי שניסתה ההגנה לטעון, אלא באירוע מתוכנן שקדם לו זיוף תעודת הזהות.


השופט ציין כי יש חשיבות רבה להקפדה יתרה על ניקיון כפיים אקדמי וטוהר הבחינות, ואילו במעשיהם ובניסיונם לקצר את הדרך על חשבון אחרים פגעו הנאשמים במוסדות האקדמיים, בסטודנטים ובציבור הרחב כולו.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


בנסיבות אלה החליט השופט להרשיע את השניים, אך התחשב בעובדה שהם לקחו אחריות על המעשים, שאין להם עבר פלילי ושהם באים מרקע נורמטיבי בכל תחומי החיים. אי לכך גזר עליהם עונש של ארבעה חודשי מאסר על תנאי שיימשך שלוש שנים, וכן תשלום קנס בסכום 800 שקלים.


ת"פ 7782-09-14