אדם תבע את אביו על לשון הרע, לאחר שזה הכפיש אותו בדיון בכנסת ובכלי תקשורת שונים עקב מכתבי דרישות חוב רבים שהוציאה חברה בבעלותו של הבן לאנשים שונים. לאחרונה קיבל בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב את התביעה, קבע כי האב פרסם דברי לשון הרע פוגעניים וחמורים בתפוצה רחבה, וחייב אותו בפיצויים בסכום של 150 אלף שקלים. נוסף על כך הוא חויב בהוצאות המשפט בסך 30 אלף שקלים.


בין האב ובנו קיים נתק מוחלט כבר מספר שנים, שהחל בעקבות הליך גירושין קשה ומכוער בין האב לאמו של התובע.


לאחר שחברתו של הבן שלחה דרישות תשלום שונות לאנשים רבים אשר התלוננו על כך, הגיעה הסוגיה לדיון בוועדת הכנסת. האב השתתף באותו דיון, אמר כי בנו עוסק בהונאה מפלצתית ובזיוף מתוחכם, כי הוא נאלץ להעביר את השליטה בחברה לבנו היות שקיבל איומים על חייו, והוסיף שבנו הוא אדם מאוד מסוכן. דבריו צוטטו בהרחבה בכלי התקשורת, והוא אף הוזמן להתראיין במספר תוכניות.


בראיון שהעניק טען האב כי בנו חתר תחתיו בתקופה שניהל את החברה בעצמו, זייף את חתימותיו וקבע שהוא המנכ"ל. כמו כן הוא ייחס לו בעיות נפשיות חמורות. בראיון נוסף שנתן למחרת טען כי לבנו עבר נפשי קשה, כי הוא זקוק לטיפול נפשי וכי הוא מתכנן לפגוע בו.


הנתבע לא התנצל ולא הכחיש את הדברים, אלא טען שפעל כדי להגן על הציבור מפני בנו


בגין שלושת הפרסומים הללו הגיש הבן את תביעתו, וטען כי דברי האב נועדו לבזות ולהשפיל אותו, ונאמרו מתוך כוונה זדונית להפוך אותו למושא שנאה בציבור. הוא אף טען כי אביו הפר את פרטיותו בצורה קשה, בכך שהעביר לתקשורת תיעוד רפואי חסוי שלו.


במהלך המשפט האב טען כי החברה של בנו פעלה ללא הצדקה מלבד מטרתו של הבן לעשוק את הציבור, וכן כי בנו התעלל בו ואף ניסה להשליך אותו מהמרפסת. הוא לא הכחיש את שאמר בכנסת ובכלי התקשורת, וטען כי עשה זאת כדי להגן על הציבור מפניו ולחשוף את האמת על בעיותיו הנפשיות.


השופט קבע כי במקרה זה אין מחלוקת שדברי האב מהווים לשון הרע, פורסמו בתפוצה רחבה, פגעו והשפילו קשות את הבן ואף עלולים להזיק לעסקיו. האב לא הציג כל ראיה להוכחת דבריו על ההונאה שמבצע בנו או על השתלטותו בכפייה על החברה. נוסף על כך, אם היה רצון בלבו לסייע לציבור האנשים שנשלחו אליהם דרישות התשלום, הוא יכול היה להתלונן במשטרה, ולא היה כל צורך להשמיץ את התובע כפי שעשה.


אמנם לבן יש עבר של מחלה נפשית, אך הנתבע לא הוכיח כי הוא נמצא כיום במצב נפשי שפוגם בתפקודו.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום לשון הרע


אי לכך קיבל השופט את התביעה וקבע כי פרסומי האב מהווים דברי לשון הרע פוגעניים ובוטים, וחלקם אף פגעו בפרטיותו של התובע. לכן נקבע שהאב יפצה את בנו ב-150 אלף שקלים, וכן יישא בהוצאות המשפט בסכום של 30 אלף שקלים.


תמ"ש 56460-02-14