ביום ג' אישר בית המשפט המחוזי הסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה כנגד בזק, בגין חיוב עבור שירותי אנטי וירוס מבלי ליידע את הלקוחות על כך וללא קבלת הסכמתם או אישורם. על פי הסדר הפשרה, החברה זיכתה כ-2,500 לקוחות בסכום שבו חויבו בטעות בסך כולל של כ-409 אלף שקלים, וכן תעביר תרומה לעמותה בסך 118 אלף שקלים עבור הלקוחות שלא הצליחה לאתר. נוסף על כך תשלם לקבוצת הזכאים סך של כשלושה מיליון ו-108 אלף שקלים. לבסוף תשלם למבקשי התביעה גמול בסך 75 אלף שקלים וכן כ-425 אלף שקלים עבור הוצאות שכר טרחת עורך דינם.


את התביעה הגישו שלושה מבקשים, שחויבו עבור שירותי אנטי וירוס אשר מעולם לא הסכימו לקבל וכלל לא ביקשו. שלושת המבקשים שמו לב שהם מחויבים עבור שירותים אלו, אך כשדרשו החזר החברה הסכימה לזכות כל אחד מהם רק בגין חלק מהתקופה שבה חויבו. שלושת המקרים העלו כי לא מדובר בצירוף מקרים או בטעות נקודתית, אלא בחיוב שלא כדין המתבצע באופן סדרתי וחוזר.


המבקשים טענו כי גם אם היו מודעים לכך שמותקנת אצלם תוכנת האנטי וירוס, הם לא קיבלו הנחיות כיצד להתקין או להפעיל אותה ולכן כלל לא היו יכולים להשתמש בה גם אם רצו. לפיכך הגישו את התביעה בעילה של תרמית, גזל, רשלנות, עושק והטעיית הצרכנים בחוסר תום לב, ודרשו מהחברה להשיב את התשלומים שגבתה שלא כדין ושתשלם פיצויים לדוגמה.


הסדר הפשרה כולל את כל הלקוחות שחויבו עבור השירות ללא הסכמה מפורשת מצדם


הצדדים קיימו משא ומתן, ובית המשפט מינה רואה חשבון שיבדוק את הסדר הפשרה שהושג ביניהם. לאחר ביצוע תיקונים בהסדר כפי שהמליץ, הגישו הצדדים הסדר מתוקן לאישורו של בית המשפט, שלפיו הקבוצה שתפוצה במסגרת ההסדר תכלול כל לקוח של החברה שחויב עבור השירות מבלי להסכים לכך מפורשות, ולא קיבל החזר כספי מלא עבור החיובים האלה.


בעקבות בדיקה שערכה בזק היא גילתה בדיעבד שחלה תקלה במערכותיה, אשר בגינה מנויים שהתנתקו משירות האינטרנט של החברה לא נותקו משירותי האנטי וירוס, והיא זיכתה כ-2,500 לקוחות מתוכם בסכום החיוב שנגבה מהם בטעות. כ-2,300 לקוחות לא אותרו משום שהפסיקו להיות מנויי החברה, ולכן את סכום הזיכוי המגיע להם בסך של 118 אלף שקלים התחייבה בזק לתרום לעמותת אקים.


מעבר לכך, החברה תזכה כל מנוי שזכאי לפיצוי ב-112 שקלים, ואלו שכבר אינם מנויים יוכלו לבדוק אם הם זכאים לתשלום באמצעות אתר האינטרנט, ואם יגלו שהם זכאים הם יוכלו להעביר את פרטיהם לחברה והיא תזכה גם כל אחד מהם ב-112 שקלים, כאשר סך כל כספי הזיכוי עומד על כשלושה מיליון ו-108 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום דיני חוזים / הסכמים


השופטת אישרה את ההסדר לאחר שהשתכנעה כי הוא סביר והוגן, וכי סכום הפיצוי ראוי ומבוסס על חוות דעתו של המומחה מטעם בית המשפט. כמו כן אישרה את הגמול לשלושת המבקשים שסוכם בהסדר, אשר לפיו כל אחד מהם יקבל 25 אלף שקלים, וכן את התשלום לעורך דינם בסך של כ-425 אלף שקלים.


ת"צ 32018-09-12