אב תבע לבטל את החוב הרטרואקטיבי שנצבר לו בגין מזונות שני ילדיו מאז גירושיו בשנת 2005, בטענה שהאם סירבה לקבל את הכספים ואף הסיתה את הילדים נגדו. לאחרונה גינה בית המשפט לענייני משפחה את ניסיונותיה של האם למנוע מהילדים כל קשר עם האב, אך קבע כי גם לאב עצמו יש אשם תורם למצב העגום. לאור זאת נקבע כי חוב המזונות לבתו שכבר בגרה יבוטל, ואילו החוב עבור בנו יישאר בעינו. האם חויבה בתשלום הוצאות המשפט בסך של עשרת אלפים שקלים.


בני הזוג התגרשו לאחר 11 שנות נישואין, והאם היגרה לחו"ל עם שני הילדים. במסגרת הסכם הגירושין נקבע שהילדים יבואו לבקר את אביהם פעמיים בשנה, והאב חויב בתשלום מזונות חודשיים לילדים בסכום של 2,700 שקלים.


התובע: האם מנעה מילדינו כל קשר איתי וסירבה לקבל את המזונות


בשנת 2012 שבו האם והילדים להתגורר בישראל, והיא תבעה את המזונות שלא שולמו במהלך שמונה השנים מאז הגירושין.


האב בתגובה תבע לבטל את החוב, בטענה כי מאז שהיגרו לחו"ל גרושתו מנעה ממנו כל קשר עם ילדיו, לא הרשתה להם לשוחח עמו בטלפון והסיתה אותם נגדו בכל דרך אפשרית. היא לא שלחה את הילדים לביקורים בארץ למרות ההסכמה על כך במסגרת גירושין, ואף סירבה לקבל ממנו את כספי המזונות במשך כל אותן שנים ואמרה לו מפורשות כי אינה רוצה לקבל אותם.


כמו כן טען האב שילדיו הם מרדנים ומסרבים לפגוש אותו באופן עקבי, ולכן הוא פטור מתשלום מזונותיהם.


הנתבעת: מדובר בסרבן מזונות שניתק בעצמו את הקשר עם הילדים


האם טענה לעומתו כי מדובר בסרבן מזונות, אשר בעצמו גרם לניתוק הקשר בינו לבין ילדיו. הוא לא מימן עבורם כרטיסי טיסה כפי שנקבע בהסכם, וגם לאחר שחזרו ארצה הוא חדל לפגוש אותם ללא מתן הסבר בעניין. אפילו כשנפצעה קשה בתאונה והייתה מאושפזת בבית חולים בחו"ל, הוא לא הגיע לבקר את הילדים.


מאחר שהאב לא הביא עדות או כל ראיה אחרת מלבד דבריו כי האם סירבה לקבל את המזונות, דחה השופט טענה זו, והזכיר כי היא התגוררה בחו"ל ונפצעה קשות בתאונה, דבר שמסביר את השהות שלה עד שנקטה הליכים לתביעת החוב. כמו כן, כיום האב ובנו מנהלים קשר רציף ועקבי, ולכן אין כל עילה לבטל את חוב המזונות כלפי הבן.


ואולם, הבת הבגירה הודיעה כי אינה מעוניינת בקשר עם אביה בכל מקרה, ואי אפשר לכפות עליה לקיים קשר איתו. עובדת סוציאלית שערכה תסקיר לגבי הילדים, התרשמה כי האווירה בבית האם שלילית מאוד כלפי האב, וכי אף שחלפו שנים מאז הגירושין היא עדיין מדברת בגנותו ומשתפת את הילדים בצורה בוטה לגבי דעותיה על אביהם. מסקנתה הייתה כי הילדים נמנעים מביקורים אצל האב מכיוון שהדבר נחשב לבגידה בעיני אמם.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם גירושין
פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


ממצבור העדויות השתכנע השופט כי לא מדובר בילדים מרדנים, אלא כי האם ממשיכה להסית אותם כנגד אביהם עד היום, וציין כי יש לגנות את התנהגותה בכל לשון. עם זאת גם האב אשם בניתוק הקשר, הואיל ולא נקט את כל האמצעים לחידוש הקשר.


לבסוף קבע השופט כי האם צריכה לשלם מחיר על התנהגותה והיא לא תזכה לגבות את מלוא חוב המזונות, ולכן קיבל את התביעה באופן שבוטל החוב בגין מזונות הבת. האם אף חויבה בהוצאות המשפט של האב בסך עשרת אלפים שקלים.


תמ"ש 29511-09-13