בשבוע שעבר (יום א') נגזר בבית משפט השלום ברחובות דינו של אדם שהורשע על פי הודאתו בזיוף קורות חיים ובהתחזות לאחיו כדי להתקבל לעבודה. בית המשפט ציין כי היה מקום לגזור עליו עונש מוחשי כעבודות שירות או מאסר בפועל, אך בחר לסטות מהעונש הראוי בשל שיקולים שיקומיים, והסתפק בהטלת צו לשירות הציבור למשך 150 שעות, צו מבחן לתקופה של שנה וקנס כספי בסך 2,500 שקלים.


על פי כתב האישום שהוגש נגדו, הנאשם כתב בקורות החיים את פרטיו של אחיו במקום את הפרטים שלו, ושלח את קורות החיים לתפקיד סוכן מכירות בחברה גדולה. הוא זומן לראיון עבודה על פי קורות החיים ששלח, ובמהלך הריאיון התחזה לאחיו.


לאחר מכן זייף את תעודת הזהות שלו כך שפרטיה הכילו את פרטי האח, והציג אותה במקום העבודה לפני שמילא את פרטיו המזויפים בטופס הקבלה. לבסוף התקבל לעבודה על סמך הפרטים שמסר.


הנאשם התקשה למצוא עבודה בשל עברו הפלילי


מתסקיר שירות המבחן והגיליון הפלילי שלו התברר כי הנאשם הורשע כבר שש פעמים בעבר, בחלק מהפעמים בגין עבירות הונאה ומרמה. לדבריו, היו לו קשיים רבים להתקבל למקומות עבודה בשל עברו הפלילי, והוא עשה את שעשה כדי להתקבל לעבודה במקום טוב בעקבות נישואיו והפיכתו לאב.


קצין המבחן התרשם כי כעת הוא הפסיק את מעורבותו בפלילים, עוסק ברצינות ובמחויבות בפרנסת משפחתו בחברת בניה ומתאמץ לשנות את חייו. הוא לקח אחריות מלאה על מעשיו והתחרט עליהם, וכעת הוא מנהל חיים יציבים ודואג לתא המשפחתי שהקים. כדי שלא לפגוע בהליך השיקום שלו, המליץ קצין המבחן להאריך את עונש המאסר המותנה שעומד נגדו ולהסתפק בעונש שיקומי הכולל צו מבחן ושירות לתועלת הציבור.


המאשימה טענה כי אמנם קיימים שיקולים להקל בעונשו של הנאשם, אך היא אינה יכולה להתעלם מעברו הפלילי העשיר, ולכן עתרה להטיל עליו עונש של עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס.


השופטת האזינה לטענות הצדדים, וקבעה כי אכן מדובר במעשים החותרים תחת יסודותיה של חברה מתוקנת ופוגעים ביחסי עבודה וחיי מסחר תקינים. עם זאת, מדובר במעשה זיוף שאינו חמור במיוחד, מאחר שהנאשם לא גרם במעשיו נזק לממון או רכוש, אלא התקבל לעבודה שאינה מקבלת עובדים עם רקע פלילי בדרך של מרמה.


היא הסכימה עם המאשימה כי באופן רגיל היה צריך להטיל על הנאשם עונש ממשי בגין העבירות שביצע, אך התחשבה בתסקיר שירות המבחן שהעלה כי הוא מנהל חיים נורמטיביים כיום, לאחר שעשה דרך ארוכה והשקיע מאמצים לשינוי חייו. הוא דואג למשפחה שהקים, ניתק את הקשר עם גורמים עברייניים ונראה כי הפיק את הלקח הנדרש.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום רישום פלילי


בנסיבות אלה בחרה השופטת לתת משקל נכבד לדרך שבה בחר הנאשם, בייחוד כאשר הטלת עונש של עבודות שירות עלולה לגדוע את האפיק השיקומי שלו והיא אינה משרתת את האינטרס הציבורי, ולכן באופן חריג הורתה על ענישה הסוטה מהעונש הראוי, והסתפקה בהטלת צו שירות לתועלת הציבור למשך 150 שעות, צו מבחן לשנה וקנס בסך 2,500 שקלים בלבד.


ת"פ 13819-02-13