ארבעה אנשים נעצרו בעת שסרקו שמורת טבע תוך כדי נסיעה, במטרה לבצע ציד לא חוקי של חיות בר מוגנות עם רובה ציד. לאחר ששלושה מהם הורשעו ונגזר דינם, ביום ד' גזר בית משפט השלום את עונשו של המורשע הרביעי, מנהל בית ספר במקצועו. על הנאשם הוטלו קנס בסכום של 6,500 שקלים ושלושה חודשי מאסר על תנאי, הוא חויב לחתום על התחייבות כספית בסך 12 אלף שקלים להימנע מציד לא חוקי, ורובה הציד שלו חולט.


הארבעה נתפסו בשעת לילה בנחל תבור, שמורת טבע אסורה בציד, בזמן שהם סורקים את האזור בזרקור. בארגז רכבם נמצא נייר עיתון מוכתם בדם של צבי, שהוא חיית בר מוגנת אשר חל איסור לצוד אותה.


הנאשם הודה והורשע בעבירות של ציד לא חוקי ופגיעה בשמורת טבע. מדובר באדם נורמטיבי בן 55, נשוי ואב לחמישה ילדים, שעובד כמנהל בית ספר יסודי זה 20 שנה. הוא לקח אחריות על מעשיו, ובמסגרת תסקיר שירות המבחן שנערך בעניינו הסביר כי הוא עוסק בציד כתחביב, ומחזיק ברישיון ציד.


הוא הביע חשש רב מהרשעתו, מכיוון שלגישתו היא תפגע בו באופן קשה בשל עיסוקו וגילו, וקצין המבחן המליץ לסיים את ההליך תוך הימנעות מהרשעה, לאור העובדה שמדובר בעבירה יחידה וראשונה והפגיעה הצפויה בתדמיתו בעיני המורים והתלמידים, כאשר ככל הנראה הרשעה תוביל לפיטוריו.


כמו כן הוא ביקש להתחשב בכך שהדם שנמצא ברכב לא היה טרי, וציין שהרכב לא היה שלו ושכלל לא התכוון לצוד צבאים אלא חיות אחרות.


בית המשפט: טענת הנאשם שהוא עוסק בציד כספורט אינה אמירה ערכית ואינה מהווה מניע לגיטימי לציד חיות בר מוגנות


המאשימה התנגדה להמלצת קצין המבחן וביקשה להרשיע את הנאשם. היא טענה כי לא הוכח שהרשעה בהכרח תגרום לפיטוריו והדגישה את חומרת העבירה ואת הפגיעה בצבאים, חיות בר מוגנות הנמצאות בסכנת הכחדה מוחשית ואחד מסמליה של ישראל, כאשר כל צבי הוא יקר ערך וציד שלו מקרב את אוכלוסיית הצבאים לקריסה.


שופט בית המשפט ציין שמדובר בעבירה חמורה שאף נסיבותיה חמורות, הואיל והנאשם וחבריו התעלמו מהשילוט הברור שמוצב בשמורה אשר אוסר על ציד ועל הימצאות בשטח בשעות החשיכה, ולכן הגיע למסקנה שמדובר במעשים המחייבים ענישה הולמת ומרתיעה, בייחוד לאור הזלזול שהפגין הנאשם בהוראות החוק.


נוסף על כך, השופט ראה בדברי הנאשם כי הוא עוסק בציד כספורט או תחביב סימן לאטימות, בייחוד כאשר בעלי החיים סובלים מאלימות קשה מבעבר המביאה אותם לסכנת הכחדה, ולא קיבל את דבריו כאמירה ערכית או כמניע לגיטימי לפגיעה האנושה באוכלוסיית הצבאים.
עם זאת הוא התחשב בכך שמדובר באדם ללא עבר פלילי שזו העבירה הראשונה והיחידה שביצע, אשר הביע חרטה על מעשיו והתחייב שלא לחזור עליהם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום דין משמעתי – ייצוג משפטי בבית דין משמעתי


בחינת מכלול השיקולים הביאו את השופט למסקנה כי יש להרשיע את הנאשם, לגזור עליו קנס בסך של 6,500 שקלים, להורות לו לחתום על התחייבות בסכום 12 אלף שקלים שלא יבצע עוד ציד לא חוקי, להטיל עליו שלושה חודשי מאסר על תנאי ולחלט את רובה הציד.


ת"פ 8847-06-10