לאחר ששני תוקפיו הורשעו במשפט פלילי בתקיפה ונשלחו למאסר לתקופות ארוכות, הגיש נגדם הקורבן תביעה אזרחית לפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו. ביום ד' קיבל בית משפט השלום את תביעתו, ולאחר ניכוי התשלומים שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי, העמיד את סכום הפיצויים על סך של 142 אלף שקלים. כמו כן חויבו התוקפים בתשלום הוצאות המשפט בסך של כ-29 אלף שקלים.


הקורבן אשר סובל מפיגור שכלי, הותקף בגיל 22 כאשר עמד ברחוב עם אחיו ושוחח עמו לתומו. שני התוקפים התקרבו אליהם מצוידים בסכין, אחד מהם אחז באחיו כך שלא יוכל לזוז, בעוד השני היכה בראשו של הקורבן באמצעות הסכין עד שתלש חלק מהקרקפת שלו. לאחר מכן הם נמלטו מהמקום.


התקיפה גרמה לתובע נזק גופני רב. הוא נפצע קשה בראשו ונזקק לאשפוז במשך שלוש תקופות, ולאחר מכן היה מאושפז חודש נוסף לצורך טיפול פסיכיאטרי. מומחה רפואי בתחום הנוירולוגיה שמינה בית המשפט קבע את שיעור נכותו המשוקללת על 39%, שהורכבה מתסמונת פוסט טראומתית, צלקת בקרקפת, אפילפסיה וחולשה בפלג גופו הימני.


המחלוקת שעמדה בלבו של המשפט לא הייתה לגבי אחריותם של התוקפים לנזקי הגוף שנגרמו לתובע כתוצאה מתקיפתם האכזרית, אלא רק לגבי סכום הפיצויים המגיעים לו.


הקורבן מעולם לא עבד. האם יקבל פיצוי בגין הפסדי שכר?


לעניין קביעת נכותו התפקודית וקביעת סכום הפיצויים המגיעים לו עבור הפסדי השתכרות בעבר ובעתיד, ביקש בא כוחו שהסכום ייגזר משכר המינימום. לעומתו סברו הנתבעים כי כלל לא מגיע לו פיצוי עבור תחום זה, מכיוון שמעולם לא עבד ואין לו מקצוע עקב הפיגור השכלי שממנו סבל גם לפני התקיפה, וכן בשל היותו אלכוהוליסט ומשתמש בסמים אשר אף ניסה להתאבד בעברו.


ואולם, השופט לא קיבל את עמדת הנתבעים. הוא התייחס לכל ראש נזק בנפרד ופסק את סכום הפיצוי לגבי כל אחד מהם. תחילה התייחס לפיצוי עבור נזק לא ממוני, בהתחשב בגילו של הקורבן שהיום הוא בן 29, בפגיעה הקשה בו ובתקופות האשפוזים הממושכות, והעמיד את הסכום על 225 אלף שקלים.


עבור הפסדי השתכרות לעבר ובהתחשב בעובדה שככל הנראה התובע לא היה נקלט בעבודה כלשהי מאז שנפגע ועד היום, קבע השופט את הפיצוי על דרך האומדנה על סך של עשרת אלפים שקלים בשנה, ובסך הכול 65 אלף שקלים. לגבי הפסדי השכר לעתיד קבע השופט את סכום הפיצויים בהתחשב בנתוניו האישיים של הובע ובעברו, והעמיד אותו על סך של 325 אלף שקלים.


הפיצוי עבור העזרה שנזקק לקבל התובע בעבר ובעתיד נקבע על דרך האומדנה בסך של 130 אלף שקלים, ונוסף על כך נקבע פיצוי של 20 אלף שקלים על הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה והוצאות כלליות.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום אובדן כושר עבודה


כלומר, סכום הפיצויים הכללי שנקבע עמד על סך של 765 אלף שקלים, אך מתוכו נוכו התשלומים שקיבל התובע מהמוסד לביטוח לאומי, כך שבסופו של דבר נדרשו התוקפים לפצות את קורבנם בסך של 142 אלף שקלים, בתוספת תשלום הוצאות המשפט בסכום של כ-29 אלף שקלים.


ת"א 3240-05-10