נהג מלגזה שלא הבחין בקשיש בן 82 שעבר במעבר חציה ופגע בו, הורשע על פי הודאתו בגרימת מוות ברשלנות. בית משפט השלום לתעבורה בתל אביב התחשב בעובדה שהקשיש חצה את הכביש תוך התעלמות מהמלגזה המתקרבת אליו, ומנגד שעבר במעבר החציה באופן נראה לעין, וביום א' הטיל על הנהג חצי שנת מאסר מאחורי סורג ובריח, פסל את רישיון הנהיגה שלו לשבע שנים והורה לו לשלם פיצוי למשפחתו של המנוח בסך של 6,000 שקלים.


בהתאם לכתב האישום שהוגש נגדו, נהג הנאשם במלגזה בשעות הצהריים ברחוב הומה בתל אביב, והתקרב בנתיב הימני אל עבר מעבר חציה סמוך לצומת, אשר מופרד בשטח הפרדה מהכביש ומסומן בצורה ברורה. מזג האוויר באותו יום היה נאה ושדה הראייה של הנהג היה פתוח. הכביש עצמו היה במצב תקין ונקי.


באותו הזמן החל הקשיש לחצות את מעבר החציה כשהוא מחזיק בידיו לוח פלסטיק גדול. הנאשם לא הבחין בו והמשיך במהירות הנסיעה הרגילה, ופגע בו בעוצמה. כתוצאה מהפגיעה הוטח הקשיש על הכביש ונפגע קשה בראשו. הוא הובהל לבית החולים ונפטר שם יממה לאחר מכן.


רשלנותו של הנאשם התבטאה בכך שלא היה ערני לדרך ולא ראה את המנוח בשום שלב, חרף שדה הראייה הפתוח שאפשר לו להבחין בו מבעוד מועד. הוא לא האט את המהירות ולא בלם בזמן, נהג בחוסר זהירות ותשומת לב למתרחש, ולא נהג כפי שנהג סביר היה נוהג.


נהג שמתקרב למעבר חציה מחויב להביא בחשבון כי הולך הרגל עלול לעבור את הכביש בצורה רשלנית


התביעה ביקשה לקבוע כי מדובר ברשלנות הממוקמת ברף הגבוה, בהתייחס לעובדה שהקשיש הספיק לחצות חמישה מטרים בתוך הכביש, ולמהירות האטית של המלגזה שהייתה אמורה להספיק לנאשם להבחין בהולך הרגל. לכן ביקשה לשלוח אותו לכלא לתקופה של שנה לפחות, נוסף על פסילת הרישיון ותשלום פיצוי למשפחת המנוח.


הנאשם ביקש מבית המשפט להתחשב בהודאתו המידית, ולא להתעלם מרשלנותו התורמת של הולך הרגל אשר חצה את הכביש עם לוח פלסטיק שהסתיר את רוב גופו, דבר שהוביל לכך שלא שם לב למלגזה המתקרבת אליו, ובאופן שהוסתר מעיני הנהג. לכן ביקש לייחס לו רשלנות ברף הנמוך.


הוא הפנה לתסקיר המבחן שלפיו מדובר באדם נורמטיבי המנהל אורח חיים תקין, המפרנס היחידי של אשתו וחמשת ילדיו, וביקש מבית המשפט להסתפק בעבודות שירות.


כבר נקבע בפסיקה בעבר כי נהג צריך לצפות גם התנהגות רשלנית אפשרית מצד הולך הרגל, כאשר הוא מתקרב אל מעבר חציה. בחינת נסיבות המקרה, לרבות מהירות הנסיעה האטית של הנאשם והתעלמותו של הקשיש מהמלגזה המתקרבת, הביאה את השופט למסקנה כי רף הרשלנות של הנאשם נמצא באמצע, ברף הבינוני.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


הוא התחשב בהודאתו המידית של הנאשם, אך מנגד הביא בחשבון כי שמירה על קדושת החיים גוברת על נסיבותיו האישיות, וגזר עליו מאסר בפועל למשך חצי שנה, פסל את רישיונו לשבע שנים והטיל עליו לשלם פיצוי למשפחת המנוח בסכום של 6,000 שקלים.


גמ"ר 3435-10-14