מה העונש ההולם לנאשם שנתפס בפעם החמישית נוהג ללא רישיון נהיגה? האם העובדה שמאז שנתפס חלפו ארבע שנים שבהן השתקם מצדיקה הקלה בעונש? לאחרונה שקל בית משפט השלום לתעבורה בפתח תקווה סוגיות אלה, והחליט לנוכח הרצינות שהפגין הנאשם במהלך שיקומו לאפשר לו להמשיך במסלול זה. לכן הסתפק בגזירת 250 שעות של שירות למען הציבור, העמדת הנאשם בצו מבחן למשך שנה, הטלת קנס בסכום של 2,500 שקלים ופסילת הרישיון לתקופה של שנתיים.


בהתאם למדיניות הענישה הנהוגה במקרים של עברייני תעבורה סדרתיים, שאמורה ליצור הרתעה מביצוע עבירות נוספות וכן להעביר מסר חד וברור לכל מי שמסכן את הציבור בהתנהגותו, מתחם העונש ההולם לנאשם במקרה זה הוא קנס כספי גבוה, בין מאות לאלפי שקלים, פסילת הרישיון לתקופה של עד חמש שנים, מאסר על תנאי וכן מאסר ממשי בפועל.


המאשימה ביקשה להחמיר עם הנאשם לאור ריבוי העבירות ולהשית עליו מאסר מאחורי סורג ובריח, להפעיל את תקופת המאסר על תנאי שעמדה לחובתו מהפעם הקודמת שנתפס, וכן לפסול אותו מלקבל רישיון ולהטיל עליו קנס.


מנגד, הנאשם ביקש את מידת הרחמים מבית המשפט ולא לשלוח אותו למאסר בפועל. הוא ציין כי מאז שנתפס חלפו ארבע שנים שבהן עבר דר משמעותית בהליך השיקום שהוא עובר, והדגיש כי הודה בביצוע המעשים ולקח עליהם אחריות.


הנאשם: הייתי חייב לנהוג באותו מקרה עקב איומים על חיי משפחתי


לדבריו, במקרה שלו קיימות נסיבות חריגות המצדיקות התחשבות, מאחר שהרקע לביצוע העבירה היה חובות כספיים רבים שצבר לשוק האפור, כאשר הוא החליט לנהוג ברכב אף על פי שלא היה לו רישיון עקב איום ממשי על חייו ועל משפחתו.


מאז אמו הצליחה להגיע להסדר לפירעון חובותיו עם כל הנושים, והיום כבר לא נשקפת סכנה לחייו. הוא אינו מאוים ויכול להמשיך ולהתקדם בחיים בצורה נורמטיבית. הוא עובד בעבודה מסודרת ואף צפוי לקידום, וציין כי לא ישוב לנהוג. לכן ביקש מבית המשפט להסתפק בהארכת תקופת המאסר על תנאי ולא בהפעלת המאסר בפועל.


אמו של הנאשם העידה לטובתו ותיארה את הדרך שעבר מאז אימצה אותו, את הסרטן שהתגלה בראשו בצבא, את טיפולה המסור בו ואת המשפחה המנהלת חיים נורמטיביים ותורמת לחברה.


הנאשם לווה תקופה ארוכה בשירות המבחן שסייע לו להשתקם ולהשתלב בחיים, וקצין המבחן המליץ אף הוא להסתפק בהארכת המאסר המותנה ולא בהפעלתו.


לאור כל זאת התרשמה השופטת כי מקרהו של הנאשם מצדיק הענקת הזדמנות אחרונה ונוספת לחזרה לדרך הישר, נוכח התרשמות קצין המבחן מהרצינות שהפגין הנאשם בשיקומו ומרצונו האמיתי והעמוק לשנות את דפוסי התנהגותו.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


לפיכך היא דנה את הנאשם לריצוי 250 שעות של"צ, העמידה אותו בצו מבחן לשנה בפיקוח שירות המבחן, הורתה לו לשלם קנס בסך של 2,500 שקלים, פסלה את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של שנתיים, ולבסוף הסתפקה בהארכת עונש המאסר המותנה למשך 24 חודשים חלף הפעלתו.


תת"ע 2818-11-11