לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב בשאלה האם חזקת השיתוף חלה על כל הנכסים של זוג שנישא לפני 60 שנה, כולל שתי דירות שקיבלה האישה בירושה, לאור תביעתו של הבעל להכיר בכך שמכלול הרכוש שייך לשניהם. אחרי דיון מעמיק קבע בית המשפט כי הרכוש שקיבלה האישה בירושה שייך רק לה, ואילו יתר הרכוש שנצבר במהלך שנות הנישואין שייך לשניהם. האיש חויב להעביר לאישה שכר דירה בסכום של 60 אלף שקלים ולשלם את הוצאות המשפט בסך של 30 אלף שקלים.


במשך השנים הביאו בני הזוג לעולם שני ילדים והתגוררו יחדיו, עד שהאישה עברה לבית אבות. לאישה מונה אפוטרופוס שתבע להשיב לה שתי דירות וסכום של יותר משני מיליון שקלים שהעבירה לבנה, ואילו האיש תבע להכיר ברכוש כשייך לשניהם בהתאם לחזקת השיתוף.


בעקבות גישור בין הצדדים הדירות והכסף אכן הוחזרו לחזקתה של האישה, אך תביעתו של הבעל נותרה בעינה. לטענתו, חל בינו לבין אשתו שיתוף מלא לאורך כל ששת העשורים יחדיו, ולכן גם הרכוש שהתקבל בירושה שייך לשניהם. במשך עשור הוא טיפל במסירות ברעייתו שחלתה, ולא ניתן כעת לקחת ממנו את הרכוש שמגיע לו ולהותיר אותו חסר כל.


האם חזקת השיתוף חלה על כלל הרכוש, כולל החובות שצבר הבעל ונכסי הירושה?


הבעל הוסיף כי מאחר שכל רכושם משותף, חובות שצבר עקב מיזם עסקי שהקים ונכשל הם חובות משותפים, ועל האישה להשתתף בתשלומם עד שייפרעו אף שלא הייתה מעורבת במיזם והמניות רשומות על שמו. לבסוף טען כי האפוטרופוס מתנכל לו וחורג מתפקידו, ולמרות העובדה שטיפל במסירות כה רבה באשתו הוא מנסה לחלק את הירושה המשפחתית כראות עיניו וללא התחשבות בו.


לעומתו טענה האישה כי מעולם לא נתנה הסכמתה לשיתוף בעלה ברכוש שקיבלה בירושה במשך השנים, וכראיה לכך הרכוש האמור תמיד נרשם רק על שמה והם ניהלו חשבונות בנק נפרדים. כמו כן, היא מעולם לא הסכימה להקים את המיזם שגרר את הבעל לחובות, ולכן היא אינה צריכה לשאת בחובותיו. נוסף על כך היא ביקשה מבית המשפט שיורה לאיש לשלם לה את מלוא דמי השכירות שהוא משלשל לכיסו מהדירה שלה.


בית המשפט התרשם כי למרות הנישואין ההרמוניים במשך שישה עשורים, הצדדים הקפידו לשמור על הפרדה רכושית מוחלטת במהלך השנים, ולמעט חשבון בנק משותף אחד כל הרכוש שהתקבל במתנה או בירושה נרשם רק על שמו של בן הזוג שקיבל אותו. הם ניהלו חשבונות פרטיים ומופרדים, ואפילו נכסים שנרכשו במהלך הנישואין לא נרשמו כרכוש משותף.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


טענתו של האיש כי הנכסים הופרדו משיקולים כלכליים ומטעמי מיסוי נדחתה, ובית המשפט נזף בו כי מלבד הטענה הכללית הוא לא טרח להוכיח כיצד חסכו במס במסגרת ההפרדה הרכושית. נקבע שהדירות שייכות לאישה בלבד, והבעל חויב לשלם לה את דמי השכירות שגבה בסכום של 60 אלף שקלים, וכן לשלם את הוצאות המשפט בסך של 30 אלף שקלים. לצד זאת נקבע כי האישה שותפה לחובו של הבעל.


תמ"ש 33217-12-13