בשבוע שעבר (יום ד') נקבע גזר דינם של בני זוג שהורשעו בהתאם להודאתם בהעסקת עובדת זרה שלא הייתה רשאית לעבוד במדינה וללא ביטוח רפואי. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב התרשם ממצבם הכלכלי המורכב אחרי שהבעל פוטר מעבודתו ולאור ההוצאות הגבוהות הצפויות להם בשל חתונת בתם בעתיד הקרוב ותחילת לימודיה האקדמיים של הבת השנייה, והחליט לגזור עליהם קנס מתון בסך של 21 אלף שקלים בלבד.


במסגרת הדיון בבית הדין טרם קביעת העונש, כל אחד מהצדדים הגיש את טענותיו. המאשימה טענה כי גובה הקנס המרבי עבור שתי העבירות מגיע ל-117 אלף שקלים, אך מכיוון שאין לזוג הרשעות קודמות והם הודו בהזדמנות הראשונה, נסיבות המקרה מצדיקות קנס שיוטל על שניהם בצוותא בסכום של 33 אלף שקלים. כמו כן עתרה המאשימה לחייב אותם לחתום על התחייבות כספית בסכום הקנס המרבי שלא לבצע עבירה דומה במשך שלוש שנים.


בני הזוג הגישו מסמכים המפרטים את נסיבותיהם הכלכליות והמשפחתיות וביקשו מבית הדין להסתפק בקנס הנמוך ביותר האפשרי.

לטענתם, הודאתם בהזדמנות הראשונה חסכה זמן שיפוטי יקר, וכן העסקתה של העובדת במשך שנה וחודשיים בממוצע של פעם בחודש בביתם, שלא במסגרת משלח ידם, לא הצמיחה להם תועלת כלכלית של ממש.


בני הזוג: העסקת העובדת הזרה בוצעה בתום לב ומתוך רחמים


האישה, אחות במקצועה, סיפרה לבית הדין כי היא ובעלה אנשים הגונים שפעלו למען הקהילה כל חייהם. הם העסיקו את העובדת בתום לב והיו משוכנעים כי היא עוברת הליכי התאזרחות, ואף סיפקו לה מטוב לבם בגדים ומזון מלבד הכסף ששילמו לה עבור עבודתה. אחרי שהגיעו החוקרים לביתם הבינו שהעסיקו אותה שלא כדין, ומיד החליפו אותה בעובדת ישראלית. כמו כן הגישה האישה מסמכים רפואיים לגבי מצבה הרפואי המורכב.


הבעל תיאר כיצד עלו בשנות ה-70 מצרפת ועזבו חיי נוחות לצורך הגשמת החלום הציוני, והסביר כי הם אוהבים את הארץ ומכבדים את החוקים. מצבם הכלכלי בעייתי כתוצאה מפיטוריו מעבודתו כווטרינר, וכעת מה שחסכו לאורך השנים משמש לכיסוי המינוס בסוף כל חודש. בשל כך ולאור החתונה הצפויה של בתם הבכורה ושחרורה מהצבא של בתם הקטנה שמתעתדת ללמוד לימודים אקדמיים, ביקש שייגזר עליהם הקנס המינימלי.


בית הדין התרשם כי אכן מדובר במשפחה נורמטיבית לחלוטין שתורמת מזמנה לחברה, ואף ציין לחיוב את העובדה שזו הפעם הראשונה כי הם מורשעים בעבירות ואת הודאתם במעשים בצורה מידית.

 

יש לך שאלה?

פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר


נוסף על כך מצא בית הדין טעם להתחשב בנסיבותיהם כפי שפורטו ובמצבם הכלכלי, והחליט להסתפק בהטלת קנס ברף הנמוך של המתחם. לפיכך הוטל על שניהם ביחד קנס בסך של 21 אלף שקלים אשר נפרס ל-21 תשלומים חודשיים, והם חויבו לחתום על התחייבות כספית בסכום של 58 אלף שקלים שלא יעברו עבירה נוספת מכוח חוק עובדים זרים למשך שלוש שנים.

 

הע"ז 14162-02-15