אמה של ילדה בת ארבע וחצי שפגשה את אביה פעמים ספורות בלבד בחייה, ביקשה לבטל את אפוטרופסות האב על הילדה, אך הוא התנגד לכך. בית המשפט לענייני משפחה בנצרת דן בבקשתה של האם, ולאחרונה קבע כי טובת הילדה מצדיקה את השעיית האפוטרופסות לזמן לא קצוב, כך שהאם תוכל לקבל החלטות בענייני בתה ללא צורך באישורו, ועם זאת יישאר פתח לאב לחזור ולמלא תפקיד בחיי ילדתו בעתיד, ובמקרה זה יוכל לעתור לבית המשפט להחזרת האפוטרופסות.


בני הזוג נפרדו זמן קצר אחרי שבתם נולדה, ומאז חיות האם והבת ללא כל קשר עם האב, אשר מתגורר עם אשתו וילדיו האחרים. תחילה הוא אף סירב להכיר באבהותו, והאם נאלצה להגיש תביעת אבהות שבמסגרתה בוצעה לו בדיקת רקמות ונקבע כי הוא האב הביולוגי של הילדה.


בקשתה של האם למנות אותה כאפוטרופא בלעדית על הילדה הוגשה כדי שתוכל להחליט בכל ענייניה של הבת, למשל טיפול רפואי, מוסדות הלימוד וזרם החינוך, יציאה לחו"ל וכדומה, מבלי להזדקק לאישורו של האב.


מאז לידתה של הילדה, האם מטפלת בה לבדה הלכה למעשה


היא טענה כי מאז שנפרדו דרכיהם הוא לא פגש את בתו ולא היה מעוניין בכל קשר איתה, אף שהיא דווקא רצתה מאוד שיהיה חלק מחייה ונוהגת לספר לילדה על אביה. בהתנהגותו הוא בעצם מעל בחובותיו החוקיות והמוסריות כלפי בתו. היא הוסיפה כי כאשר ביקשה ממנו להצטרף אליה למשרד הפנים כדי להנפיק לילדה דרכון, הליך המחייב את חתימתם ואישורם של שני ההורים, הוא התנער מאחריותו ואמר לה שלא מעניין אותו.


האב טען מנגד כי לא התנער מאחריותו כלפי הבת, הוא מעוניין בקשר איתה ואינו מתכוון לוותר על זכותו הטבעית כאפוטרופוס. הוא ביקש להשאיר לו פתח למלא את תפקידו כאב בעתיד, אף שהודה כי כעת אינו ממלא את תפקידו כראוי, לטענתו בגלל לחצים נפשיים עקב ההליכים המשפטיים.


בית המשפט הזמין תסקיר מטעם היועץ המשפטי, שממנו עלה כי האב לא יצר קשר עם בתו חרף הבטחותיו הרבות לעשות זאת, וכל הניסיונות לקיים פגישות מסודרות ביניהם העלו חרס. לפיכך המלצת היועץ המשפטי הייתה לקיים הסדרי ראייה קבועים במרכז הקשר, ולהסמיך את האם לקבל החלטות בנוגע לילדה ללא צורך בהסכמתו או באישורו של האב.


השופט פתח את דבריו וציין כי הלכה למעשה, מאז שהילדה נולדה האם משמשת לה אפוטרופא בלעדית, מספקת את כל צרכיה ומחליטה לגביה בכל תחומי החיים. אם כך, מדוע צריך לסרבל את התנהלותה ולהשאיר את האפוטרופסות של האב אף שהיא רק "על הנייר"?

 

יש לך שאלה?

פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות
פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


אמנם על פי החוק, אפוטרופסות הורים על ילדיהם היא טבעית, אך אם ההורה מפקיר את בתו, אינו מתעניין בה ולא דואג לה, אפוטרופסותו כבר אינה מובנת מאליה. השופט סבר שבמקרה זה טובת הילדה מצדיקה את ביטול האפוטרופסות, והחליט להשעותה חלף ביטולה כדי לאפשר לאב בעתיד לשוב ולמלא חלק בחייה של בתו אם ירצה בכך.


א"פ 36918-06-14