כאשר בני זוג מחליטים לפרק את החבילה ולהתגרש, אם יש להם ילדים משותפים, האב הגרוש יחויב לשלם עבורם מזונות מדי חודש.

 

מדובר בחובה משפטית והלכתית שלא ניתן לבטלה בנקל, אלא במקרים חריגים במיוחד. זאת למרות העובדה שסכום המזונות החודשי יכול להיות גבוה ולהגיע לאלפי שקלים מדי חודש, דבר שעלול להכביד על גברים רבים שהכנסותיהם אינן גבוהות. אם נוצר חוב או פיגור בתשלום דמי המזונות, עם השנים הוא עלול להצטבר לסכומים משמעותיים ולא אפשריים של ערות אלפי שקלים ואף מעבר לכך.


במקרה שבו נוצר חוב מזונות והאב אינו עומד בחובותיו כלפי ילדיו, בין שמדובר בחוב שנוצר בתום לב או בכוונה, האם רשאית להפעיל כנגדו הליכי גבייה שונים באמצעות לשכת ההוצאה לפועל, כאשר חוב מזונות קודם לכל חוב אחר לנושים אחרים, כגון צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלת רישיון הנהיגה ואפילו מאסר מאחורי סורג ובריח.


אם מדובר במקרה שבו האב אינו משלם את דמי המזונות מסיבה כזו או אחרת, ואילו לאם יש הכנסות נמוכות, הביטוח הלאומי משלם את דמי המזונות עבור הילדים במקום האב, אך במצב כזה האב אינו מקבל פטור מחובותיו והמזונות שלא שילם אינם נמחקים, אלא גם המוסד לביטוח לאומי נוקט נגדו אמצעי גבייה בהוצאה לפועל וזוקף לחובתו גם את התשלומים שכבר העביר במקומו עבור מזונות הילדים.


באילו מקרים חריגים ניתן לבטל ואף למחוק חוב מזונות שנצבר במשך שנים?


האם אב שלא עומד בתשלומי המזונות יכולות להיפטר מהחוב באמצעות הליכי פשיטת רגל? החוק אמנם מאפשר לקבל הפטר מחובות בהליך פשיטת רגל, אולם קובע כי אין אפשרות למחוק חוב מזונות או לקבל ממנו הפטר, וזאת בגלל ההשלכות החמורות של אי עמידה בהוצאות הקשורות לילדים קטינים.


עם זאת, בנסיבות קיצוניות או מקרים חריגים מאוד, בית המשפט מוסמך לבטל את חוב המזונות. עם זאת חשוב לדעת כי בתי המשפט אינם נוהגים למחוק חוב מזונות אלא במקרים מאוד נדירים וחריגים. למשל, כאשר מדובר באבות שאינם יכולים לעמוד בתשלומים ובחובות בשל התדרדרות במצבם הבריאותי או בשל זקנה, אשר גם כך מתקיימים מקצבאות מצומצמות, ואשר ילדיהם כבר אינם קטינים שנים רבות.


במקרה שנדון בבית המשפט המחוזי, מחק בית המשפט חובות מזונות אף על פי שנסיבות המקרה לא היו חריגות באופן מיוחד. על כן ניתן לראות הקלה ביחסו של בית המשפט לחוב מזונות. באותו מקרה נדון עניינו של אב גרוש בגילאי ה-50, עם חוב מזונות שנצבר במשך שנים אשר הגיע ל-250 אלף שקלים. שלושה מילדיו של הגרוש עדיין לא הגיעו לגיל 18.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי


למרות זאת החליט בית המשפט למחוק את חוב המזונות בשל נסיבות המקרה. זאת מכיוון שמצבו הבריאותי של החייב התדרדר והוא הוכר על ידי הביטוח הלאומי עם אובדן כושר עבודה בשיעור מלא. התיק שנפתח נגדו בהוצאה לפועל בגין חוב המזונות קיים כבר 20 שנה. לכן אישור בית המשפט להוציא לו צו הפטר מחובותיו.

 


עודכן ב: 27/06/2017