רופא צעיר שנקלע לקשיים כלכליים והוכרז כחדל פירעון הודה והורשע כי לא שילם לעובדת פדיון חופשה שנתית, ואף לא התייצב לזימונים ולא הגיש את המסמכים שנדרש להציג, ובכך הפריע למפקח העבודה להשתמש כדין בסמכויותיו. לאחרונה החליט בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב להתחשב במצוקה הכלכלית שנקלע אליה, וכדי לא לחבל בסיכוייו להשתקם מבחינה כלכלית הטיל עליו קנס נמוך בלבד בסך של 7,200 שקלים. בד בבד הנאשם חויב לחתום על התחייבות כספית בגובה הקנס המרבי שמאפשר החוק, בסך של 14 אלף שקלים, שאם יעבור שוב על חוק חופשה שנתית ייאלץ לשלם לאלתר.


במהלך המשפט הדגישה המאשימה את חשיבותו הראשונה במעלה של חוק חופשה שנתית, שבא להסדיר כדין את אפשרותו של עובד לצאת לחופשה במהלך עבודתו ולפדות את ימי החופשה שצבר בסיום העבודה. היא הזכירה שכבר נקבע בפסיקה שמדובר בעבירה כלכלית, אשר הדרך להילחם בה היא הפיכתה ללא כדאית מבחינה כלכלית, ולכן דרשה להשית על הרופא קנס בסך של 15 אלף שקלים.


הרופא טען כי מדובר בדמי חופשה בסכום נמוך מאוד שלא שילם, בסך של 524 שקלים בלבד, והוסיף כי אי התשלום היה על רקע הליכי פשיטת הרגל שנאלץ לעבור והעתקת מקום מגוריו מעיר מבוססת במרכז הארץ לבאר שבע. להוכחת דבריו הגיש את צו כינוס הנכסים שהוטל עליו, כאשר חובותיו מגיעים לסך של מיליון וחצי שקלים.


הכבדה כספית בדמות קנס גבוה תפגע בשיקומו הכלכלי של הרופא


הוא הדגיש שהעסיק רואה חשבון באותה תקופה ולא ניסה להתחמק במודע מתשלום דמי החופשה אשר יוביל לתסבוכת פלילית, הוסיף כי יש להביא בחשבון את המשמעות החמורה בהרשעתו בפלילים כרופא, וסיים בבקשה להתחשב במצבו הכלכלי הקשה, בעובדה שהוא רופא צעיר ואב לשלושה ילדים קטנים, כאשר עוד נטל כספי ירע את מצבו.


לפני שנתן את גזר הדין הדגיש גם השופט את חשיבותה של החופשה השנתית, אשר שומרת על בריאותו של העובד ומרעננת אותו, כאשר תכליתו של פדיון דמי החופשה היא לפצות עובד שלא ניצל את ימי החופשה. בהתאם לכך, הקנס המקסימלי המוטל על מעסיקים שחטאו באי תשלומו הוא בסך של 14 אלף שקלים.


עם זאת מצא השופט מקום להתחשב בנסיבותיו האישיות של הרופא הצעיר, אשר נמצא בתחילת דרכו המקצועית ונקלע למצוקה כלכלית. זו הפעם הראשונה שבה הוא מורשע בפלילים, והשופט ציין לזכותו כי הודה במעשים מיד ובכך חסך מזמנו היקר של ההליך השיפוטי, דבר אשר מצביע על הפנמתו באשר לחומרת במעשים שביצע.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר
פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


הנאשם משלם מדי חודש סכום מסוים לכיסוי חובותיו, והשופט השתכנע כי הכבדה כספית נוספת עלולה לפגוע בסיכויי השיקום הכלכלי שלו, ובמיוחד בהתחשב בכך שמדובר בעבירה חד פעמית בסכום של 524 שקלים בלבד, החליט לחרוג ממתחם הענישה והטיל עליו קנס נמוך.
לפיכך הרופא ישלם קנס בסך של 7,200 שקלים בלבד, אך לצורך ההרתעה חויב בחתימה על התחייבות כספית בסך של 14 אלף שקלים שלא לעבור עבירה נוספת בשלוש השנים הבאות.


ת"פ 6039-12-14