פועל בניין כבן 49 נפצע בעינו השמאלית במהלך עבודתו באתר לבניית בית כנסת. הוא הגיש תביעה אזרחית כנגד הקבלן שהעסיק אותו לפיצויים עבור נזקי הגוף שנגרמו לו, ולאחרונה קיבל בית משפט השלום בירושלים את התביעה. לאחר קיזוז הסכום שקיבל התובע מהמוסד לביטוח לאומי, נקבע שהקבלן יפצה אותו בכ-328 אלף שקלים וכן יישא בהוצאות המשפט בסך של 75 אלף שקלים.


על פי תיאורו של התובע, הוא עבד על רצפת פיגום בקיר החיצוני של בית הכנסת בגובה של שישה מטרים. כאשר רצה לעבור לפיגום הפנימי שגובהו כשלושה מטרים, דרך על קרש שלא היה מחובר ונפל על הפיגום הפנימי. במהלך הנפילה חדר מוט ברזל שהיה שעון על הפיגום אל תוך עינו השמאלית וגרם לו לפציעה החמורה ולאובדן העין.


מלבד הפועל לא הובא לפני בית המשפט כל עד שראה את התאונה בזמן אמת, והשופט ראה בבחירתו של הקבלן שלא להזמין לעדות את מנהל העבודה או עובדים אחרים שהיו במקום כידיעה שעדותם הייתה תומכת בגרסתו של התובע. סיבה זו הספיקה כדי לקבל את גרסתו של התובע לגבי נסיבות התאונה.


הקבלן לא דאג לאפשר לפועלים לעבור בבטחה מפיגום לפיגום


אי לכך ומאחר שהקבלן הוא המעסיק, נקבע כי הוא לא דאג לתנאי עבודה בטיחותיים ולא אפשר לתובע לעבור מפיגום לפיגום באופן שאינו מסכן אותו. גם הימצאותו של מוט הברזל בצורה כה מסוכנת הקימה אחריות של הקבלן כמעסיק, והשופט קבע כי הוא נהג ברשלנות ועליו לפצות את הפועל על נזקיו.


אמנם הקבלן טען לאשם תורם מצד התובע, מכיוון שלגרסתו הוא בחר בקיצור דרך במקום לבחור בדרך הבטוחה והזהירה, וכך הוא נושא באחריות לנזק שנגרם, אך הוא לא הציג כל תשתית ראייתית לאותה "דרך בטוחה" שתיאר, ולכן טענתו נדחתה.


משכך כל שנותר הוא לקבוע את גובה הפיצויים המגיעים לתובע בהתאם לנזק שנגרם לו. רופאת עיניים מומחית מונתה מטעם בית המשפט, ובדיקתה הובילה למסקנה כי מאחר שהתובע איבד את ראייתו והיה צורך להוציא את העין, הוא נותר עם נכות רפואית בשיעור 33.5%.


כמו כן, התובע לא יוכל לשוב ולעבוד בבניין כתוצאה מכך שאיבד את עינו, ולכן נקבע לו אובדן כושר השתכרות בשיעור 30%. סכום הפיצויים בגין הפסד ההשתכרות בעבר נקבע על 100 אלף שקלים, ולגבי העתיד ובהתייחס לגילו, נפסקו לו פיצויים בסך 243 אלף שקלים. נוסף על כך נקבע סכום של 29 אלף שקלים בגין הפסדי פנסיה. עבור כאב וסבל קבע השופט כי אין צורך להכביר במילים על הנזק הרב, הפיזי והנפשי, שנגרם מאובדן עין, ופסק לו פיצויים בסך של 150 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה
פורום אובדן כושר עבודה


סך הפיצויים עבור כל ראשי הנזק הגיע ל-575 אלף שקלים, אך מסכום זה נוכו התגמולים שקיבל התובע מהמוסד לביטוח לאומי בעבר ויקבל בעתיד. הקיזוז הביא לתוצאה שלפיה הקבלן יפצה אותו בסך של כ-328 אלף שקלים, וכמו כן הוא חויב בהוצאות המשפט בסכום של 75 אלף שקלים.


ת"א 25658-01-12