אישה פנתה לבית הדין הרבני כדי שיתיר את נישואיה האזרחיים מבעלה, בטענה שבגד בה ונהג להכות אותה. הבעל סירב להתגרש וביקש לדחות את הגט עד שיתברר לו כיצד ימשיך להיפגש עם בתם המשותפת, הליך המתברר בבית המשפט לענייני משפחה. בשבוע שעבר (יום ד') קבע בית הדין הרבני כי לאור העובדה שהנישואים האזרחיים לא "תפסו" על פי ההלכה, ומאחר שהאישה כבר בהריון מגבר אחר, יש להתיר את נישואיהם ללא צורך במתן גט.


בני הזוג נישאו בנישואים אזרחיים בלבד בפראג, והביאו לעולם ילדה משותפת. התביעה לגירושין הוגשה כעבור שלוש שנות נישואין ואחרי שנה של פירוד, כאשר לטענת האישה בעלה נהג לבגוד בה ולהכות אותה, נשפט כבר בעבר בגין אלימות כלפי אנשים אחרים וכעת נמצא בכלא. מבחינתה אין סיכוי לשלום בית והיא מעוניינת בגירושין.


הבעל הכחיש שנהג באלימות כלפיה, אם כי הודה במקרה אחד שבו שבר לידה ויטרינה, וכעת הוא במעצר בשל עבירת אלימות. הוא האשים כי אשתו חיה עם גבר אחר, וסירב להתגרש עד שיוסדרו הסדרי הראייה בינו ובין בתו. לכך השיבה האישה כי נושאי המשמורת והמזונות מתבררים בבית המשפט לענייני משפחה.


בנישואים אזרחיים לא ניתן לעגן את האישה


טענותיהם של שני הצדדים הובילו את בית הדין למסקנה שמצבם מחייב גירושין, והוא הודיע לבעל כי אם יסרב לתת גט בית הדין ישקול להתיר את נישואיהם בכל מקרה, וזאת מפני שאין מקום לנסות שלום בית, הן מכיוון שאם האישה אכן בגדה כטענתו היא אסורה עליו, הן מכיוון שהבעל כלל לא ביקש שלום בית אלא רצה לדחות את מתן הגט מסיבה לא לגיטימית, וכן מכיוון שהם נשואים בנישואין אזרחיים, אי אפשר לכפות על האישה שלום בית ולא ניתן להשאיר אותה עגונה.


כלומר, במקרה של "ספק קידושין" או נישואין אזרחיים, הבעל אינו רשאי לעגן את רעייתו ולהכריח אותה להתחתן איתו מחדש. ואולם, הבעל עמד על סירובו להתגרש. לאחר מכן אף התגלה שהאישה נכנסה לבריון מהגבר שאיתו היא חיה, ונוצר חשש למעמדו של הילד מבחינת ההלכה.


בית הדין דן בהרחבה בנושא יחסו לבני זוג שנישאו בנישואין אזרחיים כאשר אחד מהצדדים מעוניין בגירושין, ומצא כי הם הוכיחו שאינם מעוניינים בנישואין דתיים ואין כאן חשש להתיר את הנישואין גם ללא גט, בייחוד מאחר שהבעל כבר נמצא במעצר ואינו מושפע מאיום במאסר עקב אי מתן גט.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין
פורום בית דין רבני


כמו כן, לאור החשש למעמדו של הילד שייוולד מהגבר האחר ולילדים שייוולדו לאישה בעתיד, אם ייוולדו, ניתן להתיר את הנישואין גם ללא גט. בית הדין סיכם את ניתוחיו במסקנה שהנישואין האזרחיים מכל מקום לא "תפסו" לפי ההלכה, ולכן אי בעיה להתיר אותם גם אם הבעל מתנגד לתת גט. לפיכך הנישואין הותרו לאלתר, ובית הדין הורה למשרד הפנים לעדכן את רישומיו בהתאם.


תיק ‏1004753/1