רופא שהפקיד את הכונן הקשיח שלו לתיקון במעבדת החנות שבה נרכש, הגיש תביעה כנגד החנות לאחר שהכונן לא הוחזר לו בטענה שאבד, בגין הנזק הכספי והלא ממוני שנגרם לו כתוצאה מאובדן הקבצים שאוחסנו על הכונן. בית משפט השלום בחיפה מצא שגם לתובע עצמו חלק באחריות לאובדן הקבצים מכיוון שלא גיבה אותם במקום אחסון נוסף, אך עם זאת החנות אשמה ללא ספק ברוב הנזק היות שאיבדה את הכונן. בשבוע שעבר (יום ב') היא חויבה בפיצויים בסך של כ-22 אלף שקלים, בצירוף ההוצאות המשפטיות בסך של 5,000 שקלים.


התובע רכש את הכונן החיצוני תמורת כ-500 שקלים. כעבור חצי שנה מסר אותו לבדיקת המעבדה בטענה שהוא תקול, במסגרת תקופת האחריות שחלה על המוצר. מעבדת החנות שלחה את הכונן הפגום ליצרן בחו"ל, כאשר בשלב מסוים הוא אבד ולא הושב לתובע למרות דרישותיו לקבלו בחזרה.


לטענת התובע הוא איבד חומר רב ששמר על גבי הכונן, הן אישי והן רפואי, כגון ספרי רפואה בעלות של אלפי שקלים, מידע לגבי מבחני הרישוי בישראל בהיקף כספי גבוה, עבודות מחקר וכן תמונות מחייו הפרטיים. הוא לא שמר עותק לגיבוי מאחר שהסיר את כל הקבצים ממחשבו האישי שנתן במתנה לאחיינו אחרי שהעביר אותם לכונן.


תעודת האחריות ניתנה עבור הכונן בלבד, אך החנות תפצה בגלל רשלנותה


כמו כן טען התובע כי הבהיר לחנות בצורה מפורשת שאם לא ניתן להתחייב על שמירת הקבצים במהלך התיקון, הוא דורש במפורש לא לנקוט כל פעולה ולהשיב לו את הכונן מבלי לתקן אותו. דרישתו אף נכתבה ותועדה בתעודת המשלוח.


החנות דחתה את טענותיו לגבי אחריותה לאובדן החומר, והפנתה לתעודת האחריות שבה נכתב מפורשות כי היא ניתנת למוצר בלבד ולא למידע או לתוכנות השמורים עליו. גם בתעודת המשלוח צוין בצורה מודגשת כי לא ניתנת כל אחריות לחומר ששמור בציוד אשר נמסר לתיקון. היא הוסיפה כי התובע אשם בעצמו ובאופן מלא לנזק, מאחר שלא גיבה את החומר במשך יותר מחצי שנה ואף לא עשה כן לפני שמסר את הכונן לתיקון.


לכאורה, בהתאם לתעודת האחריות צדקה הנתבעת כי אחריותה חלה רק בגין החומרה, אך מכיוון שהייתה הסכמה מפורשת בין הצדדים שלא לבצע כל פעולה במהלך התיקון אשר עלולה לפגוע בקבצים השמורים בכונן, הסכמה זו גוברת על התנאים שבתעודת האחריות. החנות אף לא סיפקה כל הסבר לנסיבות שבהן איבדה את הכונן או מדוע היא אינה יכולה להשיבו.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות מקצועית
פורום דיני חוזים / הסכמים


אשר על כן קבע השופט כי החנות נהגה ברשלנות והפרה את התחייבותה כלפי הלקוח, ולכן עליה לפצות אותו על נזקיו. עם זאת הוא ייחס לתובע אשם תורם בשיעור 25% מכיוון שלא טרח לגבות את הקבצים במשך תקופה ארוכה, והשתמש בכונן ללא גיבוי אף שידע כי הוא עלול להתקלקל ולהוביל לאובדן המידע ששמור עליו.


בסופו של דבר סכום הפיצויים נקבע על 22 אלף שקלים, והחנות חויבה גם בהוצאות המשפטיות בסך של 5,000 שקלים.


ת"א 31003-07-13