אחרי שבית משפט השלום חייב את המדינה לפצות בני זוג על שלושה מעצרי שווא שביצעה בסך כולל של 40 אלף שקלים, היא ערערה על גובה הפיצוי לבית המשפט המחוזי. לאחרונה דן בית המשפט בערעור, והחליט לקבלו באופן שיופחת הסכום בגין שניים מהמעצרים, ובמקום שהמדינה תשלם בעבורם כ-35 אלף שקלים, היא תפצה את בני הזוג ב-20 אלף שקלים בלבד. סכום המעצר הראשון של כ-5,500 שקלים נותר ללא שינוי.


מדובר בשני מעצרי שווא שבוצעו לאיש, ומעצר שווא אחד שבוצע לאישה. המעצר הראשון נערך בשל צו שיפוטי שניתן בעניינו של הגבר אשר לא התייצב לדיון במשפט, אך לאחר שהתברר כי כלל לא קיבל את כתב האישום נגדו ואת הזימון לאותו דיון, נקבע כי צו המעצר ניתן ללא סיבה. אך קביעה זו ניתנה מאוחר מדיי, אחרי שהוא נאלץ לשבת במעצר במשך מספר שעות. כאמור, בהליך הקודם נקבע סכום פיצויים של כ-5,500 שקלים בגין מעצר שווא זה, והשופט החליט לדחות את ערעורה של המדינה אשר ביקשה לפטור אותה מאחריות, היות שלא הייתה הצדקה למעצר.


האישה ישבה במעצר תשע שעות עם בנה התינוק שעדיין ינק


המעצר השני של הגבר בוצע כאשר הגיע למסור עדות במשטרה אך שוחרר רק למחרת היום, אחרי שהובל לתא המעצר באזיקים ונאלץ לבלות את הלילה בתנאי מעצר מחפירים. בית המשפט קבע שצו המעצר הוצא מבלי להתייחס לעובדה שכבר הוברר כי לא עשה דבר המצדיק את מעצרו, תוך זלזול בנהלים והפרת חובת הזהירות.


לגבי האישה, היא נעצרה כשנה וחצי אחרי שדינה נגזר בתיק פלילי. באתו יום שבעלה נעצר בפעם השנייה, אף היא זומנה להעיד בתחנת המשטרה לגבי עניין שלא קשור לתיק הפלילי שלה. היא הגיעה למשטרה עם בנה בן החצי שנה שעדיין ינק, ונעצרה שם לתשע שעות שבהן נאלצה לטפל בתינוק ללא אמצעים נאותים, עד שהתברר כי לא הייתה כל הצדקה למעצרה והיא שוחררה.


כאמור, בגין שני המעצרים הללו קבע בית משפט השלום את סכום הפיצויים על כ-35 אלף שקלים, בהתחשב במשך הזמן שבו הוחזקו בני הזוג במעצר על לא עוול בכפם ובנזק שנגרם להם כתוצאה מכך, בייחוד כאשר האישה נעצרה עם תינוק בן יומו ואף עלתה האפשרות במהלך מעצרה שהוא יועבר לרשויות הרווחה.


ואולם, שופט בית המשפט המחוזי קבע כי על פי הפסיקה שניתנה במקרים דומים בעבר, סכום הפיצויים שנקבע מופרז וחורג באופן משמעותי מהסכום שנגזר בדרך כלל, ולכן יש מקום להתערב בפסיקת בית משפט השלום. הוא הוסיף כי הסכומים שנקבעו הולמים מעצרי שווא שנמשכו מעבר לשבוע, וברור כי המקרים שבנדון אינם מגיעים בחומרתם למעצרים שכאלה, מאחר שבני הזוג עצורים במשך מספר שעות לכל היותר.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


התוצאה הסופית היא שהערעור התקבל בקשר לשני המעצרים הללו, ובמקום הסכום של כ-35 אלף שקלים שפסק בית משפט השלום, המדינה תשלם רק כ-20 אלף שקלים.


ע"א 12172-01-15