בני זוג ששבו לארץ אחרי שנים בארצות הברית הגישו תביעה כנגד האישה שהשכירה להם דירה, בטענה שהסתירה מהם ליקויים חמורים שבגינם לא ניתן היה לגור בדירה. המשכירה הגישה נגדם תביעה נגדית וטענה שלא שילמו לה את דמי השכירות כדין. ביום א' קבע בית משפט השלום כי הוכח שהדירה לא הייתה ראויה למגורים בשל בעיות קשות בצנרת, ולאור סירוב המשכירה לתקן את הליקוי, היא זו שהפרה את חוזה השכירות, ועליה להשיב להם את כספם ולפצות אותם על עוגמת נפש בסכום כולל של כ-37 אלף שקלים. התביעה הנגדית שהגישה נדחתה במלואה.


השוכרים, שהתכוונו לחזור ארצה אחרי כמעט 20 שנה בארצות הברית, איתרו את הדירה להשכרה עוד בהיותם בחו"ל, ואמה של האישה נשלחה לבדוק אותה. כחודשיים לפני תאריך ההגעה לארץ נחתם ביניהם זיכרון דברים ומאוחר יותר חוזה שכירות, והם מסרו למשכירה צ'ק ביטחון על סך של 40 אלף שקלים וכן המחאה עבור הרבעון הראשון בסך של 33 אלף שקלים.


לטענתם, הוריה של השוכרת איתרו בדירה כמה ליקויים אחרי שפינתה את הדירה וכבר נחתם חוזה השכירות, והתריעו עליהם בפניה, כגון ליקויי צבע, סדק בקיר שהוסתר ומרצפות לא מקובעות, אך היא סירבה לתקן אותם, ואף הותירה אחריה חפצים רבים וסירבה להשתתף בעלות פינויים.


השוכרים מעולם לא התגוררו בדירה, ונאלצו לישון בבתי מלון ולמצוא דירה חלופית


כמו כן, השוכרים עצמם הגיעו לארץ וביקרו בדירה עם אינסטלטור לצורך חיבור מכונת הכביסה, ואז התגלו ליקויים בלחץ המים, ברז שבור, מקלחת לא ראויה לשימוש וניאגרות מקולקלות. התברר שיש בעיה חמורה בצנרת המים, אך המשכירה הסכימה לבצע רק תיקונים קטנים ולא להחליף את הצנרת. 12 ימים אחרי שהשוכרים שבו ארצה ובשל סירובה של המשכירה לתקן את הליקויים, הם ביקשו לבטל את החוזה, אך המשכירה סירבה.


לפיכך טענו השוכרים כי המשכירה הסתירה את הליקויים כשהציגה את הדירה, הם לא התגוררו בה כלל בשל ליקויים אלו, ואף נגרמו להם נזקים נוספים כגון שכירת דירה חלופית בעלות גבוהה יותר, לינה בבתי מלון, הובלה וכמובן עוגמת נפש. הם דרשו גם לקבל בחזרה את דמי השכירות וצ'ק הפיקדון.


לעומתם טענה המשכירה כי החוזה נחתם אחרי בדיקה מדוקדקת בדירה שערכה אמה של השוכרת, והכחישה את כל רשימת הליקויים או את סירובה לתקן אותם. היא טענה כי הדיירים התגוררו בבית, לא טרחו להחזיר לה את המפתח, הותירו את הדירה מלוכלכת ומוזנחת וביטלו את החוזה שלא כדין. היא לא הצליחה למצוא שוכר חלופי במשך חודשים רבים, ולכן היא דרשה מהם פיצויים.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה שכירות - יחסי שוכר משכיר ושכירות הוגנת
פורום פינוי שוכר ומקרקעין, פירוק שיתוף


בזיכרון הדברים וגם בהסכם השכירות התחייבה המשכירה שהבית נמסר כאשר כל המערכות שבו תקינות. השוכרים הצליחו להוכיח שהייתה תקלה חמורה בצנרת באמצעות זימון בעלי מקצוע שבדקו את המושכר, ובעצם שהצהרת המשכירה הייתה בניגוד למצב בפועל. משכך התביעה התקבלה, ונקבע שהמשכירה הפרה את החוזה ולכן עליה לפצות את הדיירים בסך כולל של כ-37 אלף שקלים. כמו כן היא חויבה בהוצאות שכר טרחה בסך של 20 אלף שקלים.


ת"א 48868-09-14