בית משפט השלום בירושלים פסק לאחרונה פיצויים בסך 729 אלף שקלים לאדריכל שנפל בדרכו לפגישת עבודה על רמפה במרכז מסחרי. התביעה הסבוכה אשר כללה עשרות נתבעים שהיו בעלי עסקים במקום, הגיעה לסופה כאשר בית המשפט קבע כי בעל החנות שהציב את הרמפה לטובתו האישית יישא ברוב האחריות לתאונה.


לפי כתב התביעה, בספטמבר 2002 יצא התובע, אדריכל במקצועו, לפגישת עבודה במרכז מסחרי בעיר הבירה, אלא שלפני שהגיע לפגישה המיועדת, החליק על רמפה שהוצבה על גרם מדרגות. לפיו, הוא הבחין ברמפה רגע לפני הירידה ולא יכול היה לעצור את עצמו בזמן ולכן החליק ונפגע בגבו.


כפי שצוין בפסק הדין, התובע לא צירף לתביעתו עדויות ממקום האירוע או סיכום רפואי מיום האירוע, וטען כי למעשה לא ייחס חשיבות גדולה לפגיעה באותה העת. אולם, לאחר שהכאבים בגבו החמירו הוא פנה לקבל טיפול רפואי והוא סובל מכאבים קשים עד היום, גם לאחר 13 שנה.


לתמיכה בטענותיו, צירף התובע חוות דעת רפואית בה נקבעו לו 45% נכות צמיתה. כמו כן, הפנה את בית המשפט לעובדה כי המוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעתו כתאונת עבודה ואף שילם לו תגמולים בעדה.


את תביעתו הגיש התובע נגד מינהל מקרקעי ישראל, חברת שיכון ופיתוח לישראל בע"מ ועיריית ירושלים, בטענה לרשלנות והפרת חובת זהירות כלפיו. לטענתו, לא היתה לו כל דרך לדעת על קיומה של הרמפה מאחר ולא ביקר במקום בעבר, וכן היתה זו שעת דמדומים אשר הקשתה עליו להבחין בה, על כן אין הוא אשם בתאונה והאחריות מוטלת לפיכך על בעלי המקום.


המינהל מגיש תביעה נגד כ-30 בעלי העסקים במקום


הנתבעים אשר סירבו לקחת אחריות על התאונה, הגישו תביעת צד ג' נגד לא פחות מ-30 נתבעים נוספים אשר היו בעלי העסקים במרכז המסחרי. לטענתם, בעלי העסקים הם האשמים בתאונה מאחר והרמפה לא הונחה תחת הוראתם, אלא על ידי מי מבעלי החנויות, וכן לא הוסרה על ידם אף על פי שהיו מודעים לסכנה הטמונה בהנחת הרמפה על גרם המדרגות.


מינהל מקרקעי ישראל צירף חוות דעת מומחה לכתב ההגנה שם נקבע כי התובע נותר עם 14.5% נכות צמיתה בלבד. עקב הפער המשמעותי בין חוות הדעת מינה בית המשפט מומחית מטעמו אשר קבעה לתובע נכות כוללת בשיעור של 12%.


לאחר שמיעת העדויות וטענות הצדדים קבעה השופטת כי למרות שמדובר בעדות יחידה של בעל דין ולמרות שלא עלה בידי התובע להביא סיכומים רפואיים מיום האירוע ועדויות נוספות שיתמכו בטענותיו, עדותו היתה מהימנה ועקבית, ולא הותירה מקום לספק בנוגע להתרחשות האירוע.


האחראי לתאונה: בעל חנות שהניח את הרמפה לצורך שינוע הסחורה


עם קבלת טענות התביעה נותר לשופטת להכריע מי יישא באחריות על התאונה. לאחר בדיקה מדוקדקת של הראיות, קבעה כי למעשה האחראי העיקרי הינו בעל חנות במרכז המסחרי אשר הניח על דעת עצמו את הרמפה לשם שינוע הסחורה לחנותו. אולם, מאחר והתביעה הוגשה נגד מינהל מקרקעי ישראל ולא נגדו באופן ישיר, קיבלה השופטת את התביעה, והטילה אחריות בשיעור של 70% על המינהל.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


וכך, חייבה השופטת את בעל החנות לשלם למינהל 60% מהפיצוי שנפסק לתובע, כאשר יתר בעלי העסקים במקום חויבו בתשלום עשרת האחוזים הנותרים למינהל. כמו כן, חייבה השופטת את עיריית ירושלים בפיצוי לתובע בשיעור של 30% בגין הפרת חובת זהירות כלפיו, בכך שלא השכילה למנוע את המפגע הציבורי, לא הזהירה מפניו ולא עשתה דבר על מנת להסירו.


בסופו של דבר, קבע בית המשפט פיצוי לתובע בסך כולל של 729 אלף שקלים, בגין נזק בלתי ממוני, עזרת הזולת והפסדי שכר. לאחר ניכוי התגמולים מהמוסד לביטוח לאומי נותר התובע עם כ- 230 אלף שקלים.


ת"א 19130-08