חברה שהוציאה ספר הדרכה להרזיה אשר כלל חוברת מתכונים, הגישה תביעה נגד חברה שהוציאה אף היא ערכות דיאטה כשנה לאחר מכן, שצורף אליהן אותו ספר מתכונים. התביעה הוגשה על סך של 200 אלף שקלים בגין העתקת המתכונים המהווה לטענתה הפרת זכויות יוצרים. ואולם, בדיון שנערך ביום ד' לפני שבוע בבית משפט השלום בירושלים, נקבע כי ספר המתכונים המועתק לא הכיל מתכונים חדשניים אלא היה בבחינת העברת מידע, ולכן אף על פי שהוכח כי החברה הנתבעת העתיקה אותו, מכיוון שהוא אינו "יצירה מוגנת" הוא לא מוגן בזכויות יוצרים, והתביעה נדחתה. עם זאת, בשל הוכחת ההעתקה התובעת לא חויבה בהוצאות המשפט.


התובעת הוציאה את ספר ההרזיה בשנת 2011, אחרי שלטענתה אספה את החומרים, תרגמה אותם לאנגלית וערכה אותם בתהליך שארך שלוש שנים. הנתבעת, העוסקת בשיווק מוצרים למגזר הדתי, הוציאה כשנה לאחר מכן ערכת דיאטה שכללה את ספר המתכונים, אם כי חדלה להפיץ את הערכה לאחר זמן קצר בשל היעדר רווחיות.


התובעת טענה כי הספרים שחיברה הועתקו על ידי הנתבעת, לרבות ספר המתכונים ותרגום מאמר רפואי, ואילו הנתבעת טענה מנגד כי שכתבה את התוכן לפני ששיווקה אותו בערכת הדיאטה, כי לתובעת כלל אין זכות יוצרים על המתכונים וכי כלל לא העתיקה.


כל המתכונים בספר הם הוראות להכנת מאכלים ידועים כמו דג חריף בתנור ותה קר בטעמים


לגבי המאמר המתורגם, התברר כי התובעת לא קיבלה רשות לתרגם אותו מהמחבר או מבעל הזכויות ביצירה המקורית. לטענתה, המחקר התפרסם באינטרנט ולכן הפך לנחלת הכלל על פי הדין הזר. ואולם, היא לא גיבתה טענה זו באמצעות כל ראיה או חוות דעת, ולכן המסקנה המתבקשת היא כי יש זכות יוצרים על המאמר אשר לא הועברה לתובעת. לפיכך בכלל אין לה עילת תביעה לגבי מאמר זה.


מבחינת המתכונים, השופט בחן אותם וקבע כי לא מדובר במתכונים חדשניים או בדרך ביטוי מקורית, אלא רק ברשימה של הוראות בישול ומצרכים למאכלים ידועים ומוכרים כגון דג חריף בתנור, שייקים, "נשיקות" ותה קר. אמנם מחברת המתכונים העידה ששיחקה עם המרכיבים, שינתה אותם וביצעה להם התאמות, אך השופט קבע כי אין די בכך כדי להראות על חדשנות. בנסיבות אלה, ספר המתכונים אף הוא אינו מוגן בזכויות יוצרים.


לאחר קביעת מסקנות אלה ציין השופט, למעלה מן הצורך, כי אכן נראה שקיים דמיון רב מאוד ואף זהות בין הספר שהוציאה התובעת לבין ספרה של הנתבעת, ואף ללא ספק חלק מהמתכונים הועתקו באופן דומה. אך למרות זאת, הוכחת ההעתקה לא הספיקה כדי לזכות את התובעת בפיצוי כספי, משום שכאמור, הן המאמר המתורגם והן ספר המתכונים אינם נחשבים יצירה מוגנת ואינם מוגנים בזכויות יוצרים.

 

יש לך שאלה?

פורום פטנטים
פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


בשל היעדר הזכות של התובעת לקבל פיצוי כספי על הפרת זכויות יוצרים, התביעה נדחתה. עם זאת, משום שהצליחה להוכיח את ההעתקה החליט השופט שלא לחייב אותה בהוצאות המשפטיות של הליך התביעה.


ת"א 5895-07-12