בית המשפט לענייני משפחה דן בתביעת מזונות לתאומות בנות שלוש, אשר נולדו מחוץ למסגרת הנישואין להורים שקיימו קשר רומנטי קצר, שהגישה האם שמגדלת אותן לבדה כנגד האב. התאומות נולדו כתוצאה מטיפולי פוריות, כאשר האב טען שהסכים לתרום לאם את זרעו מתוך רחמים למצבה, וביקש לשלם מזונות מינימליים בלבד. ביום ב' נקבע כי על האב לשלם 2,500 שקלים בחודש, בתוספת השתתפות בהוצאות פעוטון, חוגים והוצאות רפואיות, עד שיגיעו הילדות לגיל 18.


הצדדים ניהלו מערכת יחסים רומנטית קצרה שנמשכה כחודש וחצי בלבד, והאב נמצא היום במערכת זוגית עם אישה אחרת. בזמן שהיו ביחד ביקשה האישה שהייתה בשנות ה-30 להרות, והאב הסכים להביא איתה ילדים. כעבור זמן קצר הם החלו בטיפולי פוריות, שבסופם נולדו הילדות.


בעוד האם טענה כי טיפולי הפוריות הם תוצאה של החלטה משותפת שהם קיבלו מעצם היותם במערכת זוגית, טען האב כי הסכים להליך מתוך רחמים אליה וכדי למנוע ממנה את הצורך בתרומת זרע מאדם זר.


האם דרשה בתביעתה מזונות עבור הילדות על סך של 14 אלף שקלים בחודש, סיפרה שנטל גידולן מוטל עליה באופן כמעט בלעדי ושהסדרי הראייה ביניהן לבין אביהן מצומצם מאוד, וביקשה להתחשב בעובדה זו בקביעת הסכום הראוי.


לאור השינויים החברתיים וכניסתן המוצלחת של נשים למעגל העבודה, מגמת בתי המשפט היא להחיל את עקרון השוויון גם בפסיקת מזונות

 

לעומתה ביקש האב להתחשב בנסיבות שבהן באו התאומות לעולם, וטען כי הסכים לעזור לאם תוך הסכמה מלאה ביניהם שהיא תיקח אחריות מלאה על גידולן ולא תבוא אליו בדרישות כלשהן, לרבות דרישות כלכליות. הוא הוסיף כי פוטר מהעבודה, מתקרב לגיל 50 ואין לו יכולת כלכלית לשלם עבור הילדות. בניגוד למצבו, טען שהאם צעירה אקדמאית שמתפרנסת יפה, ויש להחיל את עקרון השוויון גם עבור המזונות, כך שגם היא תישא בחלק מהסכום.


השופטת החלה את הדיון באמירה כי אין כאן מחלוקת על עצם חובתו של האב לשלם מזונות, אלא על גובה הסכום, והדגישה כי היקף החיוב במזונות לילדים שנולדו מחוץ לנישואין זהה לזה של ילדים שנולדו לבני זוג נשואים.


לאחר שעיינה במסמכי האב קיבלה השופטת את גרסתו בקשר למצבו הכלכלי הקשה, לאחר שפוטר מעבודתו וננקטו נגדו הליכים ועיקולים בהוצאה לפועל. בניגוד אליו, מצבה הכלכלי של האם טוב משלו. היא מועסקת במשרה מלאה כמנהלת סניף בחברה, בתנאי העסקה טובים מאוד. כמו כן היא מתגוררת עם הילדות אצל אמה, כך שאין לה הוצאות עבור מדור.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!
פורום בית משפט לענייני משפחה


אמנם בעבר מלוא חובת המזונות הייתה מוטלת על האב, אך מאז המצב החברתי השתנה ונשים רבות משתכרות שכר גבוה יותר מזה של אבי הילדים. לפיכך בתי המשפט נוטים להחיל את עקרון השוויון גם בפסיקת מזונות עבור ילדים, שלא כפי שהיה פעם. גם טענתו של האב בקשר להסכמות בינו לבין האם על כך שלא תתבע אותו בעתיד ולא תבוא אליו בדרישות לא נסתרה, והדבר הובא בחשבון.


כפועל יוצא מכך נקבע סכום המזונות על 2,500 שקלים בחודש, תשלום יחסי של 35% עבור פעוטון וחוגים ומחצית מהוצאות רפואיות חריגות, כל זאת עד שהתאומות יחגגו את יום הולדתן ה-18.


תמ"ש 40995-11-12