בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב דן לאחרונה בתביעה שהגיש קשיש בן כ-80 כנגד בנו בן ה-33 המתגורר בצריף במרחק קצר מבית הוריו, בעתירה לצו מניעה קבוע. מדובר בסכסוך משפחתי ארוך וחריג בעוצמתו, כך לדברי בית המשפט, וכל ניסיון לשיפור היחסים ביניהם נחל כישלון חרוץ. טענותיהם ההדדיות של הצדדים על אלימות הובילו את בית המשפט למסקנה כי אכן יש להרחיק ביניהם, ובנסיבות אלה החליט לקבל את התביעה ולהוציא מו מניעה קבוע אשר יאסור על הבן לאיים על האב או להתקרב לבית. בשל הנסיבות הבן אף חויב בהוצאות המשפט בסך של 1,500 שקלים.


האב מתגורר עם אשתו בת ה-74, אמו של הנתבע, בביתם המשותף, ויש להם שלושה ילדים נוספים ונכדים. הבן הוא רווק המתקיים מקצבת נכות בלבד ואינו עובד. למרבה הצער המשפחה מחולקת לשניים: מהצד האחד האם והבן, ומהצד השני האב והילדים האחרים.


הסכסוך הגיע לבית המשפט לראשונה לפני כשנתיים, אז האב הגיש בפעם הראשונה בקשה לצו הגנה מפני הבן, בטענה שאיים עליו ועל הנכדים ואף זרק עליהם אריחים וגרם לפציעתו של האב. עוד טען כי הבן גורם נזק לרכוש בבעלותו. הבן הורחק באופן זמני מבית המגורים לתקופה של ארבעה חודשים וכן נקבע שלא יימצא בשעות מסוימות במתחם שבו הוא מתגורר, אשר שייך בחלקו לאב, כדי לאפשר לאב לטפל בחצר.


בית המשפט: טענות שני הצדדים לאלימות מביאות למסקנה שיש להרחיק ביניהם


אך כעבור מספר ימים בלבד טען האב כי בנו הפר את צו ההרחקה ואף שוהה בצריפו בכל שעות היממה בניגוד לצו בית המשפט. יומיים חלפו ופרצה שריפה בצריף של האב הצמוד לצריף שבו מתגורר הבן, והאב טען שהוא האחראי לה. לאחר האירוע הוא הגיש עוד שתי בקשות להרחקת הבן. ואולם, הרוחות לא נרגעו לזמן רב והבן התלונן כנגד אביו במשטרה בטענה שהוא מתנכל לו וכותב קללות כנגדו על דלת צריפו.
האם מצדה הגישה שלוש בקשות לצווי הגנה כנגד בעלה בתקופה זו, ונקבע כי אסור לו לשהות בקרבתה במרחק הפחות מ-100 מטר.


גם בתביעה הזו טען האב כי חובה להוציא צו מניעה לנוכח התנהגותו האלימה של הבן המהווה סיכון מוחשי לשלומו, ואף מחבלת בקשר בינו ובין אשתו וילדיהם הנוספים. מנגד ביקש הבן לדחות את התביעה, הכחיש שנהג כלפיו באלימות ואף טען שאינו מסוגל טכנית לבצע את מעשי האלימות המיוחסים לו לאור נכותו הקשה.


הוא המשיך וטען כי האב הוא זה שנוהג באלימות, וכוחו עדיין במותניו למרות גילו המתקדם. הוא ביקש למנוע את צו המניעה בטענה שאמו זקוקה לעזרה בבית מפאת גילה ומצבה הרפואי, והוא היחיד שעוזר לה. אם יימנע ממנו להיכנס לבית, זה יגרום לה נזק רב, קושי ובדידות.

 

יש לך שאלה?

פורום אלימות במשפחה
פורום בית משפט לענייני משפחה


לאור העובדה שזריקת אריחי החרסינה של הבן על אביו צולמה והיוותה הוכחה שהצדדים נוהגים זה כלפי זה באלימות, השתכנעה השופטת שיש להרחיקם זה מזה. זכות הקניין של האב על ביתו לא הייתה נתונה במחלוקת, ועל כן לא נותר לשופטת אלא לקבל את התביעה, ולהורות לבן להתרחק מבית המגורים, לא להטריד את אביו ולא לאיים עליו. בנסיבות אלה הבן חויב בהוצאות המשפט בסכום של 1,500 שקלים.


תמ"ש 59571-12-13