רכב פגע בניידת משטרה והדף אותה על המכונית שהייתה לפניה. השוטר שנהג בניידת נפצע בצוואר ובגב, אולם כשביקש להכיר בנכותו אצל קצין התגמולים הוא נדחה, בטענה שאין קשר בין הכאבים שהוא סובל מהם לבין הפגיעה בתאונה. הוא הגיש ערעור על ההחלטה. בית משפט השלום בחן את המסמכים הרפואיים וחוות הדעת של המומחים האורתופדיים, ולבסוף הכריע כי דווקא קיים קשר סיבתי בין הפציעה בתאונה לנזק האורתופדי. ביום ו' הערעור התקבל והחלטת קצין התגמולים בוטלה. בהתאם להכרעה, הוא חויב בהוצאות שכר טרחת עורך דינו של המערער והמומחה הרפואי מטעמו בסכום של 7,000 שקלים.


השוטר, בן כ-31, שירת כקצין חקירות במשטרה בעבודה משרדית, אחרי שסיים את שירות החובה שלו במשמר הגבול. בשנת 2010 הוא היה מעורב בתאונת הדרכים, כאשר רכב פגע מאחור בניידת המשטרה שבה נהג והדף אותה על הרכב שהיה מלפניה. כתוצאה מהתאונה הוא נחבל בגב ובצוואר.


כעבור שנתיים הגיש בקשה לקצין התגמולים להכיר בנכות בגבו שנגרמה בעקבות התאונה, והצהיר כי לא סבל מבעיות בגב לפני הפציעה.

הוא תיאר כיצד הכאבים שהוא סובל מהם הלכו והחריפו והוא מטופל באמצעות טיפולי פיזיותרפיה וכדורים, וכן כי הוא פטור מפעילות מבצעית בעקבות מגבלותיו.


ואולם, בהסתמך על חוות דעתו של אורתופד מומחה אשר בדק אותו, קצין התגמולים דחה את בקשתו בקביעה שכאביו היום בגב ובצוואר אינם קשורים לחבלה בתאונה.


בית המשפט: קיימת בעייתיות בשימוש שעושה קצין התגמולים בנתון הסטטיסטי שלפיו רוב האוכלוסייה סובלת מבעיות גב


בערעורו טען השוטר כי מאוד מתקבל על הדעת שקיים קשר סיבתי הדוק בין מצבו לפציעה, והדגיש שאין לו עבר רפואי הקשור לגב או לצוואר טרם התאונה. הוא צירף חוות דעת של אורתופד מומחה מטעמו שלפיה הקשר הסיבתי במקרה זה הוא מובהק וחד משמעי.


המשיב לעומתו טען כי התאונה שבה נפצע לא הייתה קשה ולא גרמה לו לחבלות קשות שיכולות להוכיח את הקשר הסיבתי שהוא טוען לו. לגרסתו, הכאבים בגב הם כאבים רגילים שהופיעו אצלו "בגיל המתאים", הנובעים מתהליכים ניווניים שנגרמים אצל רוב האוכלוסייה ואינם קשורים לתאונה אלא לזמן ולגנטיקה. לחיזוק טענתו הוא צירף חוות דעת מומחה מטעמו.


בית המשפט סקר את כל התיעוד הרפואי הרלוונטי ממועד התאונה ואת חוות הדעת המנוגדות שהוצגו בפניו, והחליט שהמערער הצליח להוכיח את הקשר באופן שמאוד מתקבל על הדעת, בעיקר מאחר שהחל להתלונן על כאבים רק ממועד התאונה ולא סבל מהם לפני כן.

מכיוון שהתאונה אירעה בעת שנסע ברכב משטרתי, האחריות המשפטית לנכות נופלת על כתפי קצין התגמולים.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים
פורום תאונת עבודה


לפני שנתן את פסק הדין מתח בית המשפט ביקורת על השימוש שעשה המשיב בסטטיסטיקה שלפיה רוב האוכלוסייה סובלת מכאבי גב, על אדם צעיר שאין לו עבר אורתופדי. לבסוף ולאחר שקבע כי יש קשר סיבתי, הוא קיבל את הערעור ודחה את החלטת קצין התגמולים, וכן חייב אותו בהוצאות המשפט של המערער בסך של 7,000 שקלים.

 

ע"נ 9000-01-13