בני זוג שכרתו הסכם עם קבלן לבניית בית הגישו נגדו ונגד הקבלן שביצע את עבודות השלד תביעה בטענה שההסכם הופר, עבודות הבניה הופסקו בשל מחלוקת כספית והם נאלצו להשלים את הבניה על ידי בעלי מקצוע אחרים. בשבוע שעבר (יום ד') קיבל בית משפט השלום את התביעה נגד הקבלן אשר הפר את ההסכם שלא כדין וגרם לבני הזוג עוגמת נפש והוצאות כספיות, והוא יפצה אותם בסך של כ-229 אלף שקלים וכן ישלם להם עבור הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך דין סך של 32 אלף שקלים.


התובעים, שפונו מביתם בעקבות תוכנית ההתנתקות, ביקשו לבנות את ביתם החדש ביישוב ניצן ופנו אל הקבלן בהמלצת מכר. נערכו ביניהם שתי פגישות והם הסכימו שיבנה את הבית כולו, מההתחלה ועד הסוף, תמורת מיליון ו-100 אלף שקלים. במקביל נערך חוזה עם הנתבע השני לביצוע עבודת השלד, והקבלן הסכים להפחית מהסכום המקורי תמורת עבודתו של הקבלן השני.


כשעבודות השלד היו לפני סיום, דרש הנתבע השני תשלום נוסף. בני הזוג סירבו לשלם את התוספת והפנו אותו לקבלן, אך גם הו סירב בטענה שהתובעים האם אלו שאחראים על השלד. המחלוקת הכספית לא הגיעה לפתרון, והקבלן השני הפסיק את הקמת השלד. לבסוף נאלצו התובעים להשלים את בניית הבית באמצעות בעלי מקצוע אחרים.


הקבלן לא דאג לסיום עבודות השלד, ובכך הפר את התחייבותו לבניית הבית מההתחלה ועד הסוף


בית המשפט נדרש להכריע האם חוזה הקבלן כלל התחייבות מצדו לעבודות השלד, והאם הוא או הנתבע השני הפרו את החוזה שחתמו עם בני הזוג.


בני הזוג טענו כי עבודות השלד היו כלולות בהסכם עם הקבלן הראשי, והוא זה שהחליט לעבוד עם הקבלן השני בתור קבלן השלד. מנגד טען הנתבע שלא היה לו כל קשר לעבודות השלד, וכי התחייבות הבניה של קבלן השלד היא כלפי התובעים ישירות, והם אלו ששכרו אותו. כך טען גם קבלן השלד בעצמו, אשר הגיש תביעה שכנגד כלפי בני הזוג בטענה שהם אלו שהפרו את החוזה כלפיו.


על פי החוזה עצמו, הקבלן התחייב לבצע את כל הבניה כולל עבודות השלד, ולא נמצאה בו ראיה שהתחייב לבצע את הבניה פרט לבניית השלד. נוסף על כך נכתב שם כי התמורה כוללת את שכרו של קבלן השלד והקבלן הראשי אחראי להעביר לו את הסכום.


בחינת הראיות הביאה את השופט למסקנה כי ההתקשרות החוזית המחייבת התקיימה עם הקבלן הראשי בלבד, וכללה בתוכה גם את בניית השלד שהנתבע השני היה אחראי עליה. הקבלן לא דאג שהקבלן השני יסיים את עבודות בניית השלד או מצא קבלן אחר שיבצע את העבודות במקומו, ובכך הפר את החוזה שנכרת בין הצדדים. התנהלותו גרמה להם טרדה רבה ועוגמת נפש.

 

יש לך שאלה?

פורום רכישת דירה | מכירת דירה
פורום חוזה קבלן | חברה משכנת


השופט קיבל את התביעה בהתייחס לקבלן בלבד ולא לקבלן השלד, והעמיד את סכום הפיצויים על סך של כ-229 אלף שקלים. מעבר לסכום זה ישלם הנתבע גם את הוצאות המשפט ושכר הטרחה בסך של 32 אלף שקלים.

 

ת"א 46237-01-13