האם יש להתחשב בגילו הצעיר, בעברו הנקי ובפגיעה הפוטנציאלית בשירות הצבאי של נאשם כבן 21 שהודה והורשע בנהיגה על קטנוע ללא רישיון נהיגה וללא רשות בעלי הקטנוע, מבלי שהוציא מעולם רישיון, ואם לא די בכך הוא נהג במהירות מופרזת והתנגש ברכב? ביום ג' דן במקרה בית משפט השלום לתעבורה בירושלים, והחליט לתת משקל רב לנסיבות המקלות ובעיקר לעובדה שהצעיר החל לא מכבר בשירות קבע בצה"ל, כך שעונש מאסר או אפילו עבודות שירות יפגעו בקריירה הצבאית שלו. לכן הטיל עליו עונש מתון של 250 שעות שירות לתועלת הציבור, 11 חודשי פסילה וקנס בסך של 5,000 שקלים.


תסקיר שירות המבחן בעניינו הציג את הנאשם כאדם נורמטיבי ובעל יכולות, ללא עבר פלילי. לפני שלוש שנים התגייס לצבא, והיום הוא משרת בקבע זה מספר חודשים בתפקיד של טכנאי טנקים. מפקדו העיד שהוא תורם רבות ומבצע את המוטל עליו באופן הטוב ביותר, והוא עצמו לקח אחריות על העבירה באופן מלא והסביר כי פעל האופן ילדותי ומבלי לחשוב על ההשלכות. הוא הביע חשש כי גזר הדין יפגע בהמשך שירותו בצה"ל. כדי שלא לפגוע בשירותו ונוכח גילו הצעיר ועברו הפלילי הנקי, המליץ קצין המבחן לבית המשפט להסתפק בהטלת צו שירות לתועלת הציבור ובמאסר על תנאי.


השופט התרשם שהצעיר התבגר מאז ביצוע העבירה ולא יבצע עבירה נוספת בעתיד


השופט ציין כי העבירה שביצע הצעיר, נהיגה על כלי רכב ללא רישיון נהיגה, היא מהעבירות החמורות ביותר שבפקודת התעבורה. כמו כן, בתי המשפט רואים בחומרה רבה עוד יותר את העבירה אשר מתבצעת על ידי מי שמעולם לא הוציא רישיון, ביחס למי שנתפס נוהג בזמן פסילה.


מדיניות הענישה בגין עבירה זו כוללת מאסר בפועל, אשר לפעמים ניתן לרצותו בדרך של עבודות שירות. עם זאת, השופט החליט שבמקרה הזה ניתן לסטות ממדיניות הענישה המקובלת לטובת הצעיר.


הנאשם ביצע את העבירה כשהיה בן 20 בלבד, והביע חרטה וצער כנים על מה שעשה ועל הנזק שגרם לקטנוע ולרכב. הוא מעולם לא ביצע עבירות בעבר, וזו הפעם הראשונה שבה הוא מועמד לדין, וקצין המבחן התרשם כי ביצע את העבירות על רקע גילו הצעיר וחוסר בשלותו. כמו כן, הוא החל לאחרונה את שירותו בקבע ומפקדיו מעריכים אותו.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה
פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


נסיבות אלה, כמו גם התרשמותו של השופט משיתוף הפעולה של הנאשם עם שירות המבחן, מכך שהבין לעומק את חומרת מעשיו ונראה כי התבגר מאז ולמד את הלקח, מכך שהתאונה שגרם לה הייתה תאונה קלה בלבד, ובייחוד בשל העובדה שהטלת מאסר בפועל או עבודות שירות עלולים לגרום להפסקת דרכו בשירות הקבע, הובילו את השופט להקל עם הנאשם בגזר הדין, והוא הטיל עליו לרצות 250 שעות של שירות לתועלת הציבור, 11 חודשי פסילה מלהוציא רישיון, שלושה חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי בסכום של 5,000 שקלים.


נ"ב 3090-07-14