ביום ה' קיבל בית המשפט המחוזי בירושלים את ערעורו של צעיר כבן 24, אשר הורשע בבית משפט השלום לפי הודאתו בתקיפת בת זוג בנסיבות מחמירות, ונשלח לרצות שלושה חודשים בין כותלי הכלא. בית המשפט קבע כי המעשים שביצע חמורים, בייחוד כאשר בהמשך לתקיפתה של חברתו הוא נקט אלימות קשה כלפי עובר אורח שניסה להיחלץ לעזרתה, אך מכיוון שהחל לשתף פעולה עם הממונה על עבודות שירות ועברו הפלילי נקי, יש מקום להמיר את עונש המאסר בפועל שירוצה בדרך של עבודות שירות. שאר רכיבי פסק הדין, ובין היתר פיצוי של 2,000 שקלים לאדם שהכה, נותרו על כנם.


הצעיר הודה והורשע בכך שדחף את מי שהייתה חברתו באותה תקופה בעקבות ויכוח שפרץ ביניהם ברחוב במרכז ירושלים, בזמן שהיה במצב של שכרות. הוא הרביץ לה בפניה, וכאשר ניסתה להגן על עצמה בעזרת הידיים נשך אותה בידה. עובר האורח שהבחין במתרחש ניסה להתערב ולהגן על הצעירה, ובתגובה דחף אותו הצעיר, זרק עליו כיסא שפגע בראשו ובעט בבטנו.


הוא הודה במעשים במסגרת הסדר טיעון, שבו גם נקבע כי אם שירות המבחן ישתכנע שעבר הליך שיקומי לגמילה מאלכוהול וייתן לגביו תסקיר חיובי, הוא לא יורשע בפלילים ויוטל עליו עונש מתון של שירות לתועלת הציבור.


הצעיר שינה את הגישה והחל לשתף פעולה עם הממונה על עבודות שירות


ואולם, קצינת המבחן התרשמה שהוא מתקשה לקחת אחריות על מעשיו בשל קווי אישיות ילדותיים, וגם בנוגע לעבירה הספציפית שביצע הוא לא לקח אחריות מלאה והאשים את מעשיו בקנאותה של בת זוגו ובכך שהיה שיכור באותו רגע. הוא התקשה לשתף פעולה עם שירות המבחן, ואף הבהיר כי הוא מוכן לרצות שעות ספורות בלבד במסגרת השירות לתועלת הציבור. לאור התנהלותו המליץ שירות המבחן להטיל עליו עונש מחמיר יותר ממה שהוסכם בהסדר הטיעון המקל, ולגזור עליו עבודות שירות.


אך גם עם הממונה על עבודות שירות הוא לא שיתף פעולה ולא התייצב לראיונות שזומן אליהם. לכן, אף על פי שניתנה לו ההזדמנות לרצות את עונשו בעבודות שירות, נאלץ בית משפט השלום לשלוח אותו למאסר בפועל לאור אי שיתוף הפעולה שלו.


על חומרת העונש הגיש את ערעורו, וטען בתקיפות כי פירוש התנהגותו כחוסר רצון לשתף פעולה וכזלזול הוא שגוי. הוא הדגיש כי מאסר מאחורי סורג ובריח לצעיר ללא עבר פלילי הוא חריגה לא מידתית מהעונש המקובל וביקש הזדמנות אחרונה לרצות את עונשו בעבודות שירות. הפעם הצליח להתייצב לראיון אצל הממונה, אשר קבע כי הוא מתאים לריצוי עבודות שירות.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


הרכב של שלושה שופטים שדן בערעור הגיע למסקנה כי אפשר להקל בעונשו, למרות התנהלותו בהליך הקודם, וזאת לאור השינוי בגישתו ושיתוף הפעולה שלו עם הממונה. לפיכך עונשו הוקל והוא נשלח לרצות את עונשו בעבודות שירות במרכז לקשישים בתל אביב. השופטים הבהירו לו כי אם לא יקפיד למלא את תנאי עבודות השירות, הוא יישלח לאלתר לבצע את מאסרו בין כותלי הכלא.

עפ"ג 49486-03-15