חברה קבלנית נתבעה על ידי שני רוכשי דירות בפרויקט שהקימה בהרצליה בסכום של כ-387 אלף שקלים, בטענה שבפרויקט ליקויי בניה רבים בדירות וברכוש המשותף. לאחרונה קיבל בית משפט השלום בתל אביב את תביעתם בכל הנוגע לליקויים ברכוש המשותף, ועל פי פסיקה שניתנה בגין אותו פרויקט לגבי בעלי דירות אחרים הועמד סכום הפיצויים על סך של כ-125 אלף שקלים. עם זאת התובעים לא יקבלו פיצויים עבור עוגמת נפש או החזר הוצאות, בשל התנהלותם במהלך המשפט שגרמה לבזבוז מזמנו ולסרבול ההליך.


ארבעה רוכשי דירות נוספים תבעו את החברה בהליכים אחרים, אשר הסתיימו בהסדר דיוני. בתיק זה נוצרה מחלוקת בין הצדדים האם להחיל את ההסדר הדיוני גם במקרה זה, או שיש מקום להגשת ראיות נוספות על ידי התובעים ולפסיקה שתהיה שונה מאותו הסדר.


לאחר שנקבע ההסדר הדיוני על פי חוות דעת מומחים שמינה לצורך העניין בית המשפט, התובעים בתיק זה לא הגישו במועד את סיכומיהם ולא ביקשו לערער על ההחלטה בזמן, וזאת למרות הגשת כתב התביעה לראשונה כבר בשנת 2007.


חרף התנהלות זאת שהייתה עלולה להוביל לדחיית התביעה, החליט השופט כי עדייו מגיעים להם פיצויים כספיים בהתאם לפסק הדין שכבר ניתן בעניין, וסבר שאין מקום לשלול אותם מהם.


התנהלות התובעים גרמה לסרבול ההליך והם אף גרמו לאחד ממומחי בית המשפט להתפטר


התובעים דרשו פיצויים בשל חוסר אוורור במטבח, מטרדי רעש שנבעו מהחניון הציבורי הסמוך, והעובדה שנמסרו להם דירות נופש במקום דירות מגורים כפי שהובטח להם. כמו כן עתרו לפיצויים בגין הליקויים ברכוש המשותף, כגון בעיות רטיבות וירידת הערך. תביעתם הייתה זהה לתביעה שנגמרה בהסדר, מלבד הטענה של מטרדי הרעש.


מכיוון שכבר נקבעו ממצאים עובדתיים לגבי אותן סוגיות, קבע השופט את סכומי הפיצויים בהתאם לפסק הדין בתיק הנוסף.


לאור זאת התביעה בקשר לחוסר האוורור ומטרדי הרעש נדחתה, מכיוון שהייתה קשורה לדירות הספציפיות של התובעים. עם זאת בכל הקשור לליקויי הבניה ברכוש המשותף של הפרויקט אשר גרמו לירידת הערך של הדירות כולן, קבע השופט שכל מה שנקבע מחייב גם את המקרה הזה.


טענת ההתיישנות שהעלתה החברה בניסיון לדחות את התביעה נדחתה, מאחר שהוגשה בדיוק שבע שנים לאחר שהתובעים קיבלו את החזקה בדירות, כלומר הם הגישו את התביעה לראשונה עוד לפני שהתחילה התיישנות על המקרה. הנתבעת טענה לחלופין כי התובעים המתינו עד הרגע האחרון לפני שהגישו תביעתם, כדי ליצור מצג שווא שלפיו הם ויתרו על זכותם לתובע, אך השופט דחה גם טענה זו.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים
פורום רכישת דירה | מכירת דירה


כאמור, למרות קבלת התביעה בחלקה החליט השופט שהתובעים אינם זכאים להוצאות משפט או לפיצויים עבור עוגמת נפש, וזאת בשל התנהלותם בצורה שגרמה לסרבול ולהתארכות ההליך המשפטי שלא לצורך, תוך שהפרו החלטות מפורשות של בית המשפט ואף גרמו להתפטרותו של אחד ממומחי בית המשפט. סכום הפיצויים נקבע על סמך ההסדר הדיוני על סך של כ-125 אלף שקלים.


ת"א 19539-07