ביום א' ניתן גזר דינו של נהג שפגע בהולך רגל בן 80 בזמן שחצה את הכביש במעבר חציה וגרם למותו, בבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב. מדובר באזרח נורמטיבי ולא בעבריין תנועה, שגרם למותו של אדם אחר ברגע אחד של התרשלות, ובית המשפט התחשב בעובדה זו והחליט שירצה את מאסרו לתקופה של חצי שנה בעבודות שירות ולא בבית הסוהר. מלבד זאת רישיונו נשלל לארבע וחצי שנים והוא יפצה את משפחת המנוח בסך של 12 אלף שקלים.


התאונה הטרגית אירעה בתחילת שנת 2014, ובעקבותיה הועמד הנאשם לדין. תחילה הוא כפר באחריותו לגרימת מותו של הקשיש, אך לאחר מכן הגיעו הצדדים להסדר טיעון שבמסגרתו הוא הודה במיוחס לו והורשע על פי הודאתו. משפחתו של המנוח ביקשה להימנע מלהטיל עליו עונש מאסר בפועל, והצדדים עתרו יחדיו לבית המשפט לגזור עליו עבודות שירות לצד פסילת הרישיון ותשלום פיצוי כספי למשפחתו של ההרוג.


בתחילת דבריו ציין השופט כמה קשה ומורכבת מלאכת גזירת הדין של נאשם עם ותק של ארבעים שנה של נהיגה ללא עבר פלילי ועם עבר תעבורתי נקי לחלוטין, אזרח שומר חוק ונורמטיבי, אשר התרשלות של רגע בנהיגתו הביאה למותו הטרגי של המנוח, בייחוד כאשר נקבע כי רף הרשלנות שלו באירוע היה נמוך.


בית המשפט: בגזירת דינם של נהגים שומרי חוק, יש להתחשב בעברם הנקי בנוגע לחומרת העונש


השופט סבר כי כפי שבית המשפט צריך להעביר מסר מרתיע לנהגים עם עבר תעבורתי מכביד שנראה כי אינם נוטים לשמור על החוק, כך גם מנגד ראוי להתחשב במידה הראויה בנהגים שומרי חוק אשר מעדו באופן חד פעמי. התחשבות מתונה בנהגים מהסוג הזה, לדברי השופט, תעביר מסר נכון לציבור ויעודד אותו לשמור על החוק, אם כי הוא הדגיש שיש להתחשב בחומרת העונש ולא לפטור אותו מענישה.


לגבי נסיבות התאונה צוין כי הנהג אמנם נסע באיטיות כשהתקרב למעבר החציה, וייתכן מאוד ששדה הראייה שלו היה מוגבל ונחסם על ידי כלי הרכב שנסעו בנתיבים הנגדיים באופן שהוא לא יכול היה להבחין במנוח בזמן. כמו כן לא נשללה האפשרות שהקשיש חצה את הכביש בצורה מפתיעה ומהירה. עם זאת מצופה מנהג שיבצע עצירה מוחלטת לפני מעבר חציה בנסיבות כאלו, להבדיל מנסיעה אטית בלבד.


אם כך, בבואו לגזור את דינו של הנאשם נתן השופט משקל לעובדה שפגע למוות בהולך רגל שחצה את הכביש במעבר חציה, קשיש שהותיר אחריו ילדים ונכדים אבלים וכואבים. עם זאת הוא התחשב ברף הרשלנות הנמוך מצדו, בוותק הרב שלו על הכביש ובעברו התעבורתי הנקי, ובהיותו אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי שלקח אחריות על מעשיו בסופו של דבר.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון
פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


לכן, אף שהטלת עבודות שירות על נאשם שגרם לתאונת דרכים קטלנית, בניגוד למאסר בפועל, שמורה למקרים מיוחדים בלבד, החליט השופט לכבד את הסדר הטיעון והטיל עליו לרצות עבודות שירות במשך חצי שנה. גם פסילת הרישיון נקבעה על תקופה קצרה יחסית של ארבע וחצי שנים. כמו כן נקבע כי הנאשם יפצה את משפחתו של המנוח ב-12 אלף שקלים.


גמ"ר 940-04-14