בשבוע שעבר (יום ב') דן בית משפט השלום בתל אביב בתביעה לפירעון צ'קים שניתנו כערובה להלוואה אשר לא הושבה. ההלוואה ניתנה על ידי התובעת לאביה של הנתבעת, אשר השתמש בחשבונה של בתו לצורך מתן הצ'קים. הבת התנגדה לפירעון החוב וטענה כי אביה הוליך אותה שולל והשתמש בשמה ללא רשות, אך במהלך הדיונים התגלה שהיא שימשה אשת קש של אביה שנכנס להליך כינוס נכסים ועזרה לו להתחמק מלשלם את חובותיו לנושים. בית המשפט חייב אותה בהחזר החוב בסך של 90 אלף שקלים, וכדי להוקיע את התנהגותה הצורמת והבעייתית חייב אותה בתשלום 20 אלף שקלים נוספים עבור שכר טרחה והוצאות המשפט.


התובעת שהייתה חברה קרובה של המשפחה טענה שהסכימה לתת להם את ההלוואה בתור טובה אנושית וחברית, לאחר שהמשפחה נקלעה לבעיות כלכליות חמורות והייתה זקוקה לעזרה כספית. המשפחה לא עמדה בתשלומים החודשיים להחזר ההלוואה, אך התובעת התחשבה בה משום היחסים החבריים והקרובים.


מאוחר יותר הסכימה לחדש את ההלוואה תמורת מסירת שני הצ'קים של הנתבעת. היא הבהירה כי אמנם התנהלה מול האב והאם, אך הנתבעת הייתה מודעת והסכימה לכל המהלכים שסוכמו. היא האשימה את הבת בתרמית שתכננה עם הוריה כדי לקבל את ההלוואה, והדגישה כי לא ייתכן שלא ידעה על הפעילות הענפה של אביה בחשבון הבנק שממנו נמשכו הצ'קים.


הנתבעת המשיכה לבקר את הוריה בקביעות וישבה לצדם בדיונים למרות האשמתם בפלילים והגשת תלונה נגדם


הבת העובדת בבנק הצהירה מנגד כי גילתה בתדהמה על הולכת השולל של אביה ואמה, אשר זייפה את חתימתה על הצ'קים בשמה וללא רשותה, והדגישה שנפלה קורבן למעשי ההונאה והעוקץ שלהם ואף הגישה נגד אמה תלונה במשטרה. עוד אמרה שהתובעת ידעה היטב שהצ'קים מזויפים מאחר שזויפו מול עיניה, וצירפה תצהיר של אמה שהודתה בזיוף הצ'קים ובמסירתם לתובעת, שהייתה חברתה הטובה שנים רבות.


במהלך שמיעת הראיות והעדויות התגלו עובדות שהצביעו על התנהלות תמוהה של הנתבעת אשר נוגדת את השכל הישר. התמונה שביקשה לצייר של צעירה תמימה שהוריה השתמשו בפנקס הצ'קים שלה ללא ידיעתה, ואף התלונה במשטרה שהגישה, דווקא הגבירו את סימני השאלה לגבי מהימנות גרסתה והחלישו אותה.


התברר שלמרות הדברים הקשים אשר אמרה על הוריה והאשמתם בעבירות פליליות היא נוהגת להתארח אצלם בקביעות, ישבה לצדם בדיונים ולא ביררה מה קרה עם התלונה שהגישה. האם מעולם לא נחקרה במשטרה על זיוף. כמו כן התגלה שהעמידה את חשבונה לרשות הוריה מאז שאביה החל בהליך כינוס נכסים, ושהאב ניהל באמצעותו את עסקו בזמן שהיה בכינוס ונדרש לשלם חובות לנושיו.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות
פורום כונס | כינוס נכסים


השופט קיבל את התביעה וחייב את הבת להשיב לתובעת סכום של 30 אלף שקלים. כמו כן הוא ביקש להטיל עליה תשלום הוצאות משפט גבוה לאור התנהלותה הצורמת במשפט, בקובעו כי עזרה הניתנת להורים היא ערך ראוי ומוסרי, אך לא כזו שנועדה לסייע להם להתחמק מתשלום חובות בטענות סרק ותוך ניצול לרעה וריקון מתוכן של הליך כינוס הנכסים. לפיכך חייב אותה בתשלום הוצאות משפט בסך של 20 אלף שקלים.


ת"א 44254-10-13