התובעת עבדה בתפקיד אשת שיווק בחברה לטיפולים קוסמטיים. ימים ספורים לפני שהשלימה חצי שנת עבודה, היא פוטרה לאלתר בהיותה בהריון. העובדת הגישה תביעה לפיצויים בגין פיטורין שלא כדין בניגוד להוראות חוק שוויון הזדמנויות, בטענה כי פוטרה סמוך להשלמת חצי שנת עבודה כדי להתחמק מההגנות הקבועות בחוק עבודת נשים.

 

בית דין האזורי לעבודה בתל אביב - יפו קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה וחייב את המעסיקה לשלם לתובעת סך של 79,700 שקלים בגין הפליה פסולה ופיטורין שלא כדין.

 

בתחילת חודש פברואר 2011, התובעת התקבלה לעבודה בחברה, והועסקה במשרה חלקית לפי שכר שעתי ועמלות. בסוף חודש יולי 2012, נשלח לתובעת מכתב פיטורין, עקב אי שביעות רצון מהישגיה ביעדי השיווק והמכירות.

 

התובעת טענה כי לא היתה הצדקה עניינית לפיטוריה

 

התובעת טענה כי הפיטורין נעשו רק בשל היותה בהיריון, בהליך לא הוגן וללא שימוע, ואף בשיחה שהוקלטה על ידי התובעת, הסבירה לה המנהלת שהפיטורין נעשו על רקע העובדה שאם תושלם חצי שנת עבודה, היא תהיה זכאית להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין, ובאותה שיחה הציעה להעסיקה ללא יחסי עובד ומעביד, ולפיכך לא היתה הצדקה עניינית לפיטוריה.

 

מנגד טענה המעסיקה כי התובעת לא עמדה ביעדים ובציפיות, וכבר בחודש אפריל היא פוטרה, לאחר שלושה חודשי עבודה, טרם הודיעה על הריונה. חרף פיטוריה, היא הושארה לתקופת ניסיון נוספת בשל טוב לבה של המנהלת, אך גם אז לא שיפרה את ביצועיה.

 

המעסיקה טענה כי אין קשר בין ההריון לפיטורין, לכן יש לדחות את התביעה, ואף ציינה כי הטענה שהתובעת פוטרה רק בשל ההיריון עלתה לראשונה לאחר שפנתה לייעוץ משפטי. לחלופין טענה כי סכום הפיצויים חושב על יסוד משרה מלאה, כאשר התובעת עבדה במשרה חלקית, ואף יש לנכות חלק מהפיצויים בגין רכיב הקטנת הנזק שנגרם לחברה בסכום של עשרות אלפי שקלים.

 

בית הדין השתכנע מהשיחה המוקלטת, כי לא עלתה בשום שלב הטענה כי הפיטורין היו עקב תפקודה הגרוע של העובדת. בנוסף המנהלת הסבירה מדוע היא חייבת לפטר אותה בשל המגבלות שנקבעו בחוק, זאת כדי שלא יקרה מצב בעתיד שהעובדת תוכל להתפטר תוך זכאות לקבלת פיצויי פיטורין.

 

למעט טענה כללית כי התובעת לא ביצעה את תפקידה כראוי, אין עילה אחרת לפיטורין

 

המנהלת הודתה כי היא מוכנה לבחון אפשרות להעסיק אותה בחברה בתפקיד אחר או להמליץ עליה לעבודה אצל אחרים. ואם אכן היה מדובר בעובדת כה גרועה שגרמה לחברה נזק כספי בשווי של עשרות אלפי שקלים, סביר להניח שהמנהלת לא היתה מציעה לה תפקיד חלופי או מכתב המלצה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות נשים בעבודה ובהריון
פורום בית דין לעבודה והתפטרות בדין מפוטר

 

בנסיבות אלו הגיע בית הדין למסקנה כי הסיבה העיקרית לפיטורין, במועד שבו פוטרה, הוא הרצון להימנע מהגנת חקיקת המגן על נשים ואמהות עובדות, לכן מדובר בהפליה פסולה. לפיכך התובעת זכאית לפיצוי ממוני בגין פיטורין שלא כדין בסך 29,700 שקלים, ופיצוי בגין נזק בלתי ממוני בסך 50,000 שקלים, זאת בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 15,000 שקלים.

 

ס"ע 19943-10-11