מאלף כלבים מאילת הגיש תביעת לשון הרע כנגד מאלף כלבים אחר מהעיר, בטענה שהוא מנסה לפגוע בעסקיו ומכפיש אותו בפני בעלי כלבים, אומר להם שהוא אינו מקצועי ונוהג באלימות כלפי הכלבים. במהלך המשפט שהתנהל בבית משפט השלום באילת בשבוע שעבר (יום ד'), התברר כי הנתבע כלל אינו מכחיש את הדברים אלא עומד מאחוריהם. בית המשפט קבע שדברי הנתבע לא הוכחו, פגעו בשמו הטוב של התובע ומהווים לשון הרע. התביעה התקבלה, והנתבע חויב בפיצויים בסך 20 אלף שקלים, בתוספת 8,500 שקלים עבור הוצאות המשפט.


תביעת הפיצויים הוגשה על סך של 200 אלף שקלים, כאשר התובע טען שבשנים האחרונות הוא מוכפש ללא הרף על ידי מתחרהו. הוא שמע מבעלי כלבים רבים כי הנתבע מזהיר אותם מאילוף כלביהם או מרכישת מזון לכלבים אצלו, בשל חוסר מקצועיותו ושיטות האילוף האכזריות שלו שמהוות התעללות בכלבים וגורמות להם נזקים.


כדי לוודא אם השמועות נכונות, שלח התובע את עובדו לחנות החיות של הנתבע, שם הוא הוקלט על ידי העובד מנסה לשכנעו שלא ישלח את כלבו לאילוף אצל התובע בגלל השיטות האלימות והאגרסיביות שלו, והכול לנוכחות לקוחות אחרים שהיו באותה עת בחנות.


התובע משתמש בקולר דוקרנים לצורכי האילוף, אך זו שיטת אילוף ידועה וחוקית שנעשתה בהסכמת בעלי הכלבים ואינה בבחינת התעללות


דבריו אלו של הנתבע, טען התובע, משוללות כל קשר לאמת או למציאות ומטרתם לפגוע בפרנסתו ולבזות אותו. הוא מעולם לא התעלל או הרביץ לכלבים, ואמנם לעתים לצורך האילוף יש צורך להשתמש בקולר דוקרנים, אך הוא עושה זאת בשיתוף פעולה מלא ובהסכמת בעלי הכלבים, באופן מידתי ורק כאשר הדבר הכרחי.


לאימות דבריו זימן מספר עדים, ביניהם וטרינר ולקוחות שאילפו את כלבם אצלו. הווטרינר הצדיק את השימוש בקולר דוקרנים כאמצעי לגיטימי ומוכר לאילוף, בייחוד כאשר מדובר בשימוש מקצועי ומפוקח הנעשה רק במקרים קיצוניים כפי שעשה התובע, ושלל מכל וכל את הטענה שמדובר באלימות. הלקוחות סיפרו כיצד כלביהם אולפו בהצלחה אצל התובע ומעולם לא התגלו אליהם סימני אלימות, והביעו אמון מלא בתובע.


הנתבע הביע את הסתייגותו מדרכי האילוף של התובע גם בכותלי בית המשפט, אך טען שמדובר בביקורת לגיטימית ומקצועית על שימוש ב"מכשירי עינוי" כגון קולר דוקרנים שגורמים סבל לכלבים. שימוש זה לשיטתו מהווה התעללות. אף הוא זימן לעדות מספר לקוחות של התובע, אשר כולם שללו את הטענות להתעללות או לאלימות, אך סברו שהשימוש בקולר הדוקרנים מסב כאב רגעי לכלבים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום לשון הרע


אמירותיו החריפות של הנתבע כלפי התובע נתפסו בעיני השופט כמבזות ומשפילות, ובהחלט ככאלו שעלולות לפגוע בעיסוקו. הוא השמיע אותן בפני אנשים שונים במגוון הזדמנויות ומבלי שהתובע עצמו היה נוכח במקום, ואפילו העדים שהעידו מטעמו שללו בצורה מפורשת כל הפגנת התעללות או אלימות מצד התובע, אלא רק הביעו הסתייגותם מהשימוש באמצעי אילוף מסוימים. הלשון שבה השתמש הנתבע אינה יכולה להתפרש כביקורת לגיטימית על שיטת האילוף כפי שניסה לטעון, ולכן השופט החליט לקבל את התביעה, וחייב את הנתבע בפיצויים בגין לשון הרע בסך 20 אלף שקלים, בצירוף 8,500 שקלים עבור הוצאות המשפט.


ת"א 16044-10-12