בשעת צהריים, בדרך נמיר בתל אביב, נהג שהיה תחת השפעת אלכוהול סטה מהנתיב, עלה על אי תנועה והתנגש ישירות בעמוד תאורה. כתוצאה מהתאונה העצמית הוא נפצע וגרם נזק לרכבו. בשבוע שעבר (יום ב') ניתן גזר דינו בבית משפט השלום לתעבורה בתל אביב, שם הוא ביקש הקלה בעונש בעיקר בשל עברו התעבורתי הנקי והעובדה שמעולם לא חטא לפני כן בעבירת תעבורה. מאחר שהנזקים שגרם לעצמו ולרכב היו מינוריים באופן יחסי, החליט השופט לתת משקל של ממש לעברו הנקי, והטיל עליו פסילה של 30 חודשים בניכוי חצי שנת פסילה שכבר ריצה וכן קנס בסך של 2,500 שקלים.


הנהג כפר בעבירות שיוחסו לו בכתב האישום, אך לאחר ניהול ההוכחות הורשע בנהיגה בשכרות ובקלות ראש. לגבי העונש הראוי, המאשימה בחרה להדגיש את החומרה הרבה של העבירה ואת ריכוז האלכוהול הגבוה שנמצא בגופו. נסיבות אלה, לטענתה, מגמדות ומאיינות את המשקל שיש לתת לעברו התעבורתי, שהוא אמנם ללא דופי אך אין להתחשב בו לאור העבירה החמורה.


כדי להצדיק את טענותיה לעונש הראוי במקרה זה, אשר לגישתה צריך להיות ארבע שנות פסילה לפחות ומאסר בפועל של שלושה חודשים, הציגה המאשימה פסקי דין שניתנו במקרים דומים המוכיחים כי מדיניות הענישה בגין נהיגה בשכרות, ובפרט כזו הגורמת לתאונת דרכים, היא נוקשה, מחמירה, לא סלחנית ולא מתחשבת גם במקרים של נסיבות אישיות המצדיקות התחשבות.


למרות הפסיקה המחמירה שניתנה לאחרונה במקרים דומים, יש מקום להתחשב בעברו התעבורתי התקין של הנאשם


מנגד, הנאשם העלה על נס את עברו התעבורתי הנקי, והדגיש כי מאז שקיבל את רישיון הנהיגה בשנת 1994 לא חטא אפילו בעבירת תעבורה אחת. לכן המקרה שלו, כך לטענתו, שונה ממקרים שבהם נשפטים עברייני תנועה סדרתיים או נהגים עם שנות ותק קצרות על הכביש. הוא הוסיף שנסיבות המקרה, מספיק יהיה להטיל עליו את פסילת המינימום כדי להעביר מסר של ענישה מחנכת ומרתיעה, בייחוד כאשר יש לו גם נסיבות אישיות המצדיקות זאת והוא מטפל באמו הקשישה, אשר תיפגע אף היא על לא עוול בכפה אם יישלח למאסר.


על פי חוק העונשין, צריך להיות יחס הולם בין חומרת העבירה שבוצעה ומידת אשמתו של הנאשם לבין העונש שיוטל עליו, והשופט התייחס לכך כשציין את חומרת עבירת השכרות אשר עלולה לגרום לאסונות כבדים ולפגוע בשלומם של המשתמשים בדרך, רעה חולה אשר בתי המשפט נוקטים נגדה מדיניות של ענישה מחמירה ומרתיעה.


עם זאת, השופט ציין כי במקרה זה ראוי להתחשב בעובדה שהנזק שנגרם לרכבו של הנאשם והחבלות שנגרמו לו אינם חמורים. הוא ציין מספר מקרים שנדונו לאחרונה בפסיקה, אשר משקפים לעניות דעתו מגמה של החמרה בעונשים המוטלים בגין עבירות שכרות, אך גם הסיק מהם כי יש להתחשב במידה ניכרת בעברו התעבורתי התקין של הנאשם ולא להחמיר בעונשו רק מכיוון שבחר לנהל משפט.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה בשכרות
פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


על יסוד דברים אלו הוחלט על פסילה של 30 חודשים, בניכוי חצי שנת פסילה שריצה הנאשם, פסילה על תנאי, מאסר מותנה וקנס בסך 2,500 שקלים.


ת"ד 3501-09-14