מה העונש הראוי לגבר שתקף את אשתו על רקע ויכוח שפרץ ביניהם וסירובה של האישה לבקשתו של הבעל לחפש את מכשיר הטלפון שלו? במקרה זה, לאור עברו הנקי של הנאשם ורצונם של בני הזוג לשקם את הקשר הזוגי, המליץ שירות המבחן שלא לשלוח את הבעל למאסר בפועל. אף על פי שמדובר בחריגה לקולא ממתחם הענישה במקרים דומים, נקבע לאחרונה בבית משפט השלום בקריית גת כי היא מוצדקת לאור שיקולי שיקום, ולפיכך הוטלו על הנאשם שמונה חודשי מאסר על תנאי בלבד, הוא חויב לחתום על התחייבות כספית בסכום של 6,000 שקלים כי לא יבצע בעתיד עבירות אלימות וכן הוא יימצא בפיקוח שירות המבחן במשך שנה וחצי.


במסגרת הסדר טיעון שאליו הגיעו הצדדים, מצד אחד המדינה ומהצד השני הנאשם, הוא הורשע על פי הודאתו בשני מעשי תקיפה. הראשון אירע בשעת ערב בביתם של השניים, כאשר זרק על אשתו חולצה שפגעה בפניה על רקע ויכוח שפרץ ביניהם. אירוע התקיפה השני אירע למחרת בבוקר, כאשר ביקש מרעייתו לחפש את המטען והסלולרי שלו. היא סירבה, ובתגובה הוא הכה אותה בפניה. היא הגישה נגדו תלונה והוא הורשע בתקיפה סתם של בת זוג.


מספר תסקירים של שירות המבחן הוגשו בעניינו, ומהם התקבלה תמונת חייו. מדובר בגבר בשנות ה-50 לחייו, אב לחמישה ילדים שהגדול בהם בן 22 והקטן כבן עשר. בני הזוג נשואים כבר 25 שנה, ובמהלכן פתח עסק, הסתבך כלכלית, נקלע לחובות ופשט את הרגל. כיום הוא עובד כשכיר, ואילו רעייתו סובלת מבעיות בריאותיות שונות ואינה עובדת.


האישה: לא הייתי מגישה תלונה נגד בעלי אילו הייתי יודעת את המחיר שיהיה עליי לשלם


לגבי תקיפת אשתו, תחילה טען בפני קצין המבחן שמדובר בעלילה והכחיש את חלקו באירוע. קצין המבחן שוחח גם עם אשתו, והיא טענה בכל תוקף כי מעולם לא חשה מאוימת או בסכנה מצד בעלה לאורך השנים, למרות המשברים שחוו והקשיים בתפקוד. אילו הייתה יודעת מה המחיר שתשלם בעקבות תלונתה, כך אמרה, היא לא הייתה מגישה את התלונה. כעת כל מה שהיא רוצה זה לשוב ולנהל חיים משותפים עם בעלה.


שיחותיו של הנאשם עם קצין המבחן אמנם התאפיינו בחשדנות מצדו, בשתיקות ובקושי להיפתח, אך עם זאת הוא ביטא לאורך כל הדרך את רצונו לשקם את הקשר עם אשתו ולשפר את חייהם. קצין המבחן העריך שהנאשם מתאמץ להתנהל בצורה תקנית למרות דפוסי החשיבה הנוקשים שלו, והתרשם כי הוא מעוניין לשתף פעולה בעתיד עם מסגרת טיפולית.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום אלימות במשפחה


לאור התרשמותו מהנאשם המליץ קצין המבחן על צו מבחן למשך 18 חודשים, ובעקבות ההמלצה הגיעו הצדדים להסכמה לגבי העונש, שלפיה התביעה לא תעתור למאסר בפועל. השופטת ציינה כי עברו של הנאשם נקי, ולכן בנסיבות אלה, אף שההסכמה העונשית חורגת לטובתו ממתחם הענישה, היא מוצדקת לאור שיקולי השיקום. משכך הוטל על הנאשם מאסר על תנאי למשך שמונה חודשים, הוא חתם על התחייבות כספית להימנע מעבירות אלימות וכן יימצא בפיקוח שירות המבחן לתקופה של שנה וחצי.


ת"פ 43129-07-14