ביום ו' ניתן גזר דינם של בני זוג שהורשעו בהעסקת עובדת זרה מהפיליפינים בביתם ללא היתר, במשך ארבע שנים. בית הדין האזורי לעבודה החליט להתחשב בעובדה שחלקו של הבעל בעבירה היה מינימלי, כפי שטענו בני הזוג בעצמם, מאחר שהאישה הייתה זו שגייסה את העובדת הזרה לעבודה, פיקחה עליה ושילמה לה את שכרה, כמו גם במצבו הבריאותי הקשה של הבעל. הוחלט לבטל את הרשעתו, ובית הדין גם ציין כי הקנס שיוטל על האישה כמוהו כהטלת קנס על שניהם כתא משפחתי. לנוכח האמור הוטל על האישה קנס כבד בסך 25 אלף שקלים, ושני הנאשמים חויבו לחתום על התחייבות בסך 58 אלף שקלים שלא יעסיקו בעתיד עובדים זרים ללא היתר.


לאור המדיניות המחמירה שנוקטת המדינה כנגד עבירות העוסקות בהעסקת עובדים זרים ללא היתר, אף שמדובר בעבירה מנהלית המחייבת בקנס של 5,000 שקלים, הוגש נגד בני הזוג כתב האישום שבמסגרתו הם הורשעו בפלילים. המדינה פירטה את חומרת המעשים במקרה זה, כאשר העובדת הזרה הועסקה במשרה מלאה לאורך תקופה ארוכה, אף שאשרת העבודה שלה פקעה שנים רבות לפני שהחלה לעבוד בביתם של השניים. עם זאת, גם המדינה עצמה סברה שניתן לבטל את הרשעתו של הנאשם בשל חלקו המזערי בביצוע העבירה.


חלקו של הבעל בעבירה היה מינימלי: האישה היא זו שהעסיקה את העובדת הזרה הלכה למעשה


האישה ביקשה לומר מספר מילים ובעיקר הביעה צער עמוק וחרטה על הנזק שגרמה לבעלה, אשר לדבריה הוא טעה לחשוב כמוה כי אין כל בעיה חוקית עם העסקת העובדת. הנאשמים אף פירטו את מצבו הרפואי הקשה של הבעל שנותר נכה בשיעור 46% לאחר אירוע לבבי שעבר, דבר המקשה עליו מאוד לחזור לשוק העבודה, וכן ביקשו לזקוף לזכותם את הודאתם ברגע הראשון בביצוע העבירה, כאשר ניהול ההליך המשפטי נבע רק מכיוון שטענו כי יש להרשיע בעבירה את האישה בלבד.


שופטת בית הדין החלה את הכרעתה בדברים שנשאה על נושא העסקת העובדים הזרים שלא כדין, עבירה שמתבצעת מטעמים כלכליים על חשבון הציבור, ופעמים רבות גם על חשבון העובדים הזרים עצמם אשר לא פעם נפגעות זכויות היסוד שלהם. הדרך להילחם בעבירות אלו, הזכירה השופטת, היא באמצעות הטלת קנסות כבדים שייצרו הרתעה כלכלית ויגרמו לעבירה להיות בלתי משתלמת.


למרות כל זאת, השופטת סברה כי בנסיבות המקרה יש הצדקה לבטל את הרשעתו של הבעל. להרשעתו בפלילים עלולה להיות השלכה קשה על יכולתו להשתלב בשוק העבודה, ולאור חלקו המינימלי בביצוע העבירה ומצבו הבריאותי הקשה, כמו גם העובדה שהוא לא יתחמק מתשלום קנס משום שזה יוטל על אשתו, ההרשעה תפגע בו באופן לא מידתי.

 

יש לך שאלה?

פורום ייעוץ למעסיקים בעבודה
פורום אשרות עבודה | הסדרת מעמד לעובד זר בישראל


משכך, הוחלט לבטל את הרשעתו של הבעל ולהסתפק בחתימתו על התחייבות כספית בסך 58 אלף שקלים להימנע מביצוע עבירות על חוק עובדים זרים. לגבי האישה, נסיבות המקרה הביאו את השופטת למסקנה כי יש להטיל עליה קנס גבוה, והיא נקנסה בסכום של 25 אלף שקלים וחויבה לחתום על התחייבות כספית של 58 אלף שקלים להימנע מביצוע עבירות על חוק עובדים זרים.


הע"ז 33263-09-13