אב שהעביר לבנו במתנה חלק מקרקע שבבעלותו הגיש תביעה כנגד הבן בדרישה לבטל את הסכם עסקת המתנה, וכפועל יוצא מכך לבטל את מכירת חלק מהקרקע על ידי בנו. האב טען שבנו סטה מדרך הישר והסתבך בפלילים ואף נהג בו בחוסר כבוד ובזלזול, ולכן ביקש לבטל את התחייבותו להעביר את הקרקע ללא תמורה. התביעה נדונה לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה, אשר קבע שלמרות הסתבכותו של הבן באירוע פלילי שבו שרף את רכבו של ראש המועצה, לא מדובר בהתנהגות מחפירה שמצדיקה את ביטול ההעברה. תביעתו של האב נדחתה, והוא חויב בהוצאות המשפט בסך של כ-6,000 שקלים.


הסכם העברת הקרקע מהאב לבנו נחתם בשנת 2006, והם אף עדכנו את רשות המסים על העסקה. כחמש שנים לאחר מכן חתם הבן על הסכם מכר של חלק מהקרקע שאביו התחייב להעביר לו לבן דודו. מאחר שהזכויות המועברות לא נרשמו עדיין בלשכת רישום המקרקעין ולא נרשמה הערת אזהרה בגינן, מדובר בהתחייבות להעביר את הקרקע ולא בהעברה שבוצעה כבר בפועל.


לטענת האב, בזמן שעסקת המתנה בוצעה בנו היה ישר בדרכו, אך לאחר מכן שרף את רכבו של ראש המועצה, עבירה שבגינה ישב בכלא, ונהג כלפי אביו בזלזול ובחוסר כבוד. ההתנהגות המחפירה של בנו שאף סיבכה אותו עם ראש המועצה שבה האב עובד, אכזבה אותו וגרמה להתדרדרות במצבו הכלכלי עד שנאלץ למכור חלק מהשטח.


בית המשפט: שריפת הרכב של ראש המועצה לא כוונה כנגד האב, ולכן אינה נחשבת התנהגות מחפירה אשר מצדיקה את ביטול עסקת המתנה


מהצד השני של המתרס, הבן טען כי השקיע בקרקע שקיבל סך של כ-70 אלף שקלים לצורך הכשרתה לבנייה עתידית, בהסתמכו על ההסכם שנחתם עם אביו. כמו כן טען כי אביו ניצל את מאסרו כדי לדרוש את הקרקע בחזרה בחוסר תום לב חמש שנים לאחר שאותו הסכם נחתם ביניהם, והסביר שהעברת הקרקע בוצעה כהכרת טובה על כך שסייע כלכלית לאביו במהלך השנים בסכומים של מאות אלפי שקלים.

הוא אף הכחיש כי האב נמצא היום במצוקה כלכלית.


על פי החוק, כדי לחזור מהתחייבות לעסקת מתנה יש מספר תנאים, למשל אם מקבל המתנה התנהג כלפי הנותן באופן מחפיר, אם מצבו הכלכלי של הנותן הורע בצורה ניכרת וכל עוד המקבל לא השקיע במתנה ושינה את מצבו לרעה בהסתמך על ההתחייבות.


טענתו של הבן כי השקיע כספים רבים כדי להתאים את הקרקע לבנייה לא נסתרה, וכן טענותיו של האב להתנהגות מזלזלת מצדו לא הוכחו. לגבי הרשעתו של הבן בפלילים קבעה השופטת כי היא אינה מהווה התנהגות מחפריה המצדיקה את ביטול העסקה, משום שהמעשה לא כוון כלפי האב. אמנם האב טען שבנו היה אמור להתחיל לבנות את ביתו על הקרקע בתוך שנה, אך עם זאת לא נתן הסבר מניח את הדעת מדוע התעכב עם הגשת התביעה במשך חמש שנים, ולמה לא פעל קודם לכן לבטל את התחייבותו. גם מצבו הכלכלי הקשה שטען לו לא הוכח.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום בטאבו | הערת אזהרה
פורום העברה ללא תמורה - עסקת מתנה


מסיבות אלה החליטה השופטת לדחות את התביעה, והאב חויב לשלם את הוצאות המשפט בסך של כ-6,000 שקלים.


תמ"ש 40832-05-11