בחודש יולי 2009, התובע נפגע בתאונה במהלך עבודתו במפעל, כאשר ידו השמאלית נמעכה בתוך מכבש לעיבוד מתכת. כתוצאה מכך נקטעו שתי אצבעותיו ונגרמה פגיעה גם לאצבע שלישית. בית המשפט המחוזי בירושלים קבע לאחרונה כי התובע יפוצה בסך של כמיליון שקלים, מתוכם תשלם הנהלת המפעל 309,345 שקלים בגין רשלנותה.

 

התובע, יליד 1968, בעל תואר להנדסת מכונות, עלה לישראל מרומניה בשלהי שנת 2006, והחל לעבוד במפעל לייצור מתכות במרכז הארץ, שם עסק בתכנון ובניית תבניות למכבשים. עם הגעתו לעבודה, התובע, בעל ותק של 14 שנים בתחום ההנדסה, הציע לשפץ שני מכבשים ישנים שהמפעל רצה להשליך. לשם כך הוא פירק את המכבשים לגורמים, שיפץ את הנדרש, הרכיבם מחדש והשמיש אותם.

 

לאחר שסיים את פעולת ההרכבה, התברר למנהל הייצור כי בעת פעולת הכבישה נתקע החלק הנכבש בחלקו העליון של המכבש, וביקש מהתובע לתקן את התקלה. התובע החל בפעולת שחרור המוצר באמצעות לום, ולפתע המכבש החל בפעולת כבישה ומעך את אצבעותיו.

 

התאונה התרחשה כתוצאה מהיעדר גידור לבטח של המכבש

 

לטענת התובע, הסיבה לפעולתו הפתאומית של המכבש היא דריכה על דוושה לא ממוגנת, ואף לאחר התאונה התגלה כי מגן הדוושה היה שבור, באופן שאיפשר דריכה מקרית על הדוושה או הפעלה באמצעות נפילה של חפץ עליה. כמו כן, מדוח החקירה שערך מפקח מטעם אגף הפיקוח, עלה שלא היה קיים מגן לאזור המסוכן של פעולת המבלט וכי דוושת הרגל היתה שבורה.

 

מנגד טען מנהל הייצור במפעל, כי ביום התאונה הוא עבד לבדו על המכבש ועל המבלט, והכניס מוצרים לתוך המכבש וערך ניסיונות. לדבריו, התובע הגיע למקום האירוע, למרות שהמכבש אינו מצוי במחלקה שבה עבד וכלל לא אמור היה להיות בסמוך אליו.

 

המנהל טען כי התובע המתין עד שהוא סובב את גבו ופנה למקום שבו נמצא חומר גלם נוסף, ואז מיהר לדחוף את ידו לתוך המכבש ללא סיבה נראית לעין. לפיכך יש לייחס לתובע אשם תורם מלא לקרות התאונה.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, דחה בית המשפט את גרסתו של המנהל, והשתכנע כי לא היתה לתובע כל סיבה הגיונית או לא הגיונית להכניס את ידו לתוך המכבש, ואף קבע כי גרסה זו משוללת הגיון ביסודה.

 

בית המשפט העדיף את גרסת התובע, שהיתה מהימנה ועלתה בקנה אחד עם מעמדו ותפקידו במפעל. וקבע כי התאונה לא היתה מתרחשת לו היתה הדוושה מוגנת כראוי, לפיכך הנהלת המפעל פעלה ברשלנות בגין היעדר גידור לבטח, ומאחר שלא הנחילה הוראות בטיחות האוסרות על כל גישה לאזור המכבש בשעה של כיוונונו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות קשות, נכויות ופגיעות גוף קשות
פורום תאונת עבודה

 

בנסיבות אלו סבר בית המשפט כי המעסיקה אחראית לנזקים שנגרמו לתובע, הן בשל היעדר גידור לבטח והן עקב מחדליה העולים לכלל רשלנות, וקבע כי התובע זכאי לפיצויים בסך של 1,116,000 שקלים בגין הפסדי שכר, גריעה מכושר השתכרות ונזק לא ממוני.

 

לאחר ניכוי אשם תורם בשיעור של 10% וניכוי תגמולי המוסד לביטוח לאומי, חויבה הנתבעת לשלם לתובע סך של 309,345 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בשיעור 23.4%.

 

ת"א 1320-04-12