קבלן שיפוצים כבן 40, מפרנס יחיד למשפחה בת חמישה ילדים, הודה והורשע בהוצאת חשבוניות מס פיקטיביות ודיווחים כוזבים לרשויות המס, לצורך השתמטות מתשלום מע"מ. עונשו נגזר בשבוע שעבר (יום ה') בבית משפט השלום בירושלים, אשר שקל מחד גיסא את חומרת העבירות ואת הנזק שגרם לקופה הציבורית, ומאידך גיסא התחשב בגילו, במצבו המשפחתי ובזמן שחלף מאז ביצוע העבירות בשנת 2008. הוא נשלח למאסר מאחורי סורג ובריח למשך 11 חודשים, ונוסף על כך הוטל עליו עונש מאסר על תנאי למשך עשרה חודשים וקנס כספי בסכום של 50 אלף שקלים.


הנאשם עסק בתחום השיפוץ והתחזוקה כעוסק מורשה, ועל פי כתב האישום ניכה מע"מ שלא כדין באמצעות חשבוניות פיקטיביות על סך של כ-730 אלף שקלים, במשך יותר משנה. החשבוניות הוצאו על שם שש חברות פיקטיביות שלכאורה ניתן להן שירות, אך למעשה אותן חברות לא ביצעו איתו כל עסקה. תחילה הוא כפר במעשים שיוחסו לו אך מאוחר יותר חזר בו, הודה בעבירות והורשע על פי הודאתו.


מדיניות הענישה של בתי המשפט בגין עבירות מס מחמירה, ונותנת משקל מועט בלבד לנסיבותיו האישיות של הנאשם


הוא נשלח לשירות המבחן כדי שיוכן תסקיר בעניינו הכולל את נסיבותיו האישיות, ובמסגרת התסקיר התברר כי הוא מפרנס חמישה ילדים, כאשר בנו הגדול סובל מבעיה רפואית. לגבי העבירה עצמה הוא הסביר לקצין המבחן כי אנשים נוספים היו מעורבים במעשים וביצעו את העבירות מבלי שידע על כך, והביע חרטה על האמון שנתן באותם אנשים אשר סיבכו אותו לדבריו. קצין המבחן המליץ להטיל עליו עבודות שירות לצד מאסר על תנאי וקנס בסכום משמעותי.


בטיעוניה לעונש מאסר לתקופה של כשנה וחצי, הזכירה המאשימה כי שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות היא אחת מעבירות המס החמורות ביותר, היות שקשה מאוד להתחקות אחריהן והן כרוכות במרמה ובתחכום. לאור חומרת עבירות אלה, המורשעים בביצוען נשלחים לעונשי מאסר בפועל ומוטלים עליהם קנסות בסכומים מרתיעים. היות שבמקרה הזה הנאשם ביצע את העבירות במשך תקופה ארוכה ולא פעל להשיב את הכספים לקופת המדינה, טענה המאשימה שיש להטיל עליו עונש חמור ולתת משקל מועט לנסיבותיו האישיות.


הנאשם ביקש להתחשב בעברו הנקי ובכך שהודה במעשים ולקח עליהם אחריות. מבלי לגרוע באשמתו, טען כי הסתבך עם הסיטואציה הפלילית אחרי שנפל קורבן לסחיטה עקב מצבו הכספי הקשה, והוסיף שמדובר במעידה חד פעמית שבוצעה לפני כשש שנים, מבלי שנפתחו לו תיקים נוספים מאז.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום עבירות מס


השופטת הזכירה כי מדיניות הענישה במקרים של עבירות מס נותנת משקל רב לשיקולי הרתעה על פני הנסיבות האישיות של הנאשמים, אשר מתבטאת בעונשי מאסר לצד קנסות כספיים. במקרה הספציפי הזה היא מצאה מקום להתחשב בגילו של הנאשם ובעובדה שהוא מפרנס את בני משפחתו, בשנים שחלפו מאז ביצוע העבירות ובעובדה שזו מעידתו היחידה בפלילים. לאור זאת הוחלט להטיל עליו מאסר בפועל למשך 11 חודשים, עשרה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסכום 50 אלף שקלים.


ת"פ 1455-04-12