בשבוע שעבר (יום ד') אישר בית המשפט המחוזי הסדר פשרה שהושג עם חברה המשווקת מוצר טבעי דוחה יתושים, לאחר שהוגשה כנגדה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בגין הטעיית צרכנים והצגת המוצר כדוחה יתושים מבלי שיעילותו הוכחה וללא רישיון מתאים ממשרד הבריאות. במסגרת ההסדר התחייבה החברה להחזר כספי בסכום של 100 אלף שקלים לכל מי שרכש את התכשיר וידרוש את השבת עלותו, כאשר יתרת הסכום הלא ממומש תועבר לעמותות כתרומה לציבור. כמו כן החברה הסירה את המחדל ותיקנה את תווית המוצר כך שיתאים לתנאי הרישיון. האישה שהגישה את התביעה הייצוגית תקבל סך של 5,000 שקלים, ובא כוחה יקבל שכר טרחה בסך של 30 אלף שקלים.


הבקשה לאישור התביעה כייצוגית הוגשה בטענה כי אריזתו של המוצר "מוסקיתוש" אשר מורכב משמן ציטרונלה, מטעה את הצרכנים לחשוב שמדובר בתכשיר דוחה יתושים אף שאין לו רישיון לכך ממשרד הבריאות. המבקשת ועורך דינה גם פנו למשרד הבריאות לפני שהגישו את הבקשה, ובעקבות זאת פרסם המשרד אזהרה משימוש בתכשיר, מאחר שבטיחותו מעולם לא נבדקה וודאי שלא הוכחה.


לקוחות שרכשו את המוצר יוכלו לקבל החזר כספי בגובה עלות התכשיר, והתווית על אריזתו שונתה בהתאם לרישיון שניתן לו


לטענת המבקשת, היא רכשה את המוצר בחנות טבע ומרחה אותו על ילדיה, אך גילתה כי אינו יעיל כלל נגד עקיצות יתושים. רק לאחר שבדקה באופן מעמיק את האריזה גילתה שמופיע בו כיתוב כי לא הוכחה יעילותו. היא החליטה להפסיק להשתמש בו ונאלצה לרכוש מוצר חלופי, ומשכך טענה כי החברה ניצלה את הצרכנים בדרך של רשלנות או תרמית, וגרמה לה ולשאר הלקוחות נזקים כספיים בשווי עלות המוצר ונזקים נוספים.


בין הצדדים הושג הסדר פשרה והוא הוגש לאישור בית המשפט. במסגרת זו ציינה החברה כי לעמדתה המוצר שווק על פי הרישיון המתאים ולא כתכשיר דוחה יתושים, אם כי קיימות הוכחות חלקיות לכך ששמן הציטרונלה מרחיק יתושים. היא הדגישה שנכתב במפורש על האריזה שלא הוכחה יעילותו כמרחיק יתושים.


לאחר מספר תיקונים הוגש הסדר פשרה משופץ, כך שרוכשי המוצר יוכלו לקבל החזר כספי אל מול הצגת חשבונית או אריזה. סכום הפיצוי המוסכם לחברי הקבוצה עומד על 100 אלף שקלים, והחברה התחייבה כי ב-45 הימים לאחר שהסדר הפשרה יפורסם בעיתונות היא תאפשר ללקוחות לקבל בחזרה את עלות המוצר. יתרת הסכום שלא תעבור לחברי הקבוצה תיתרם לשלוש עמותות לטובת הציבור. כמו כן החברה שינתה את תווית האריזה כך שתתאים לתנאי הרישיון שניתן למוצר, ובכך הסירה את המחדל שבגינו הוגשה מלכתחילה התביעה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות


הסדר הפשרה אושר על ידי השופט שהתרשם כי הוא הוגן וראוי, וניתן לו תוקף של פסק דין. לבסוף נקבע שהחברה תשלם למבקשת סכום של 5,000 שקלים, וכן תשלם לעורך דינה שכר טרחה בסכום של 30 אלף שקלים. הסדר הפשרה יפורסם בעיתונות.


ת"צ 47109-06-14