מה מעמדו המשפטי של קרוב משפחה רחוק בהקשר של הגשת התנגדות לצוואה על פי חוק הירושה? לאחרונה דן בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב בבקשתו של יורש לסלק את כתב ההתנגדות לצוואה שהגיש קרוב רחוק, או במילים אחרות בנה של אשתו של אחיה של המורישה. בית המשפט דן בטענות שני הצדדים וקבע שלמשיב אין כל זיקה לגבי סוגיית יורשיה של הנפטרת, כאשר האינטרס הממוני שיש לו וטענתו כי הוא זכאי לקבל זכויות בעיזבונה אינם קשורים לתוקפה של הצוואה שהותירה. לפיכך נקבע שאין לו מעמד משפטי להגיש התנגדות, וכפועל יוצא מכך ניתן צו לקיום הצוואה. המשיב חויב בהוצאות ההליך בסכום של 7,500 שקלים.


אמו של המבקש הלכה לעולמה בשנת 2014, ודאגה להשאיר צוואה שנערכה כשבע שנים לפני כן. על פי הצוואה מלוא עיזבונה יעבור לבנה היחיד, הוא המבקש בהליך זה. כחודשיים לאחר מותה הגיש המשיב את התנגדותו לקיום הצוואה, בטענה למעורבות לא הוגנת ובטענה שהוראות הצוואה כלל אינן מוסריות או חוקיות. לטענתו, כלל לא מוזכר בצוואה כי הוא היורש על פי דין של חלק מזכויותיה בבניין דירות בתל אביב.


זכויותיו בבניין, כך לטענת הקרוב, מגיעות לו משום שהיו שייכות להורי המנוחה, ואילו לאחר מותם היא קיבלה את מלוא הזכויות בשל העלמת פרטים ומרמה וללא ידיעתה של אמו, שהייתה נשואה כאמור לאחיה של המנוחה. הוא טען כי לפי הגישה המקובלת בפסיקה, אם הוא עשוי להפסיד דבר מה בשל הצוואה זכותו להתנגד אליה.


בית המשפט: לא ניתן להתנגד לצוואה בטענה שהנכסים בעיזבון המנוחה לא היו שלה. דיון בתוקפה של צוואה אינו המקום לבירור היקף העיזבון וזכויותיו של המוריש בנכסים


לעומתו טען היורש כי גם אם צוואתה של אמו הייתה נפסלת, הוא ממילא היה מקבל את עיזבונה היות שהוא בנה ויורשה היחיד על פי דין, וכי טענותיו של המתנגד קשורות רק להיקף העיזבון ואינן נותנות לו את הזכות להתנגד לצוואה ואף לא זכות לירושה. הוא גם הזכיר כי הורי אמו שאליהם התייחס המתנגד הלכו לעולמם כבר לפני עשרות שנים, ואף אמו עצמה נפטרה בגיל מופלג, ותהה מדוע אם כן התעכב המשיב כל השנים הללו להשמיע את טענותיו.


בהתאם לחוק הירושה, מי שרשאי להתנגד לצוואה הוא "כל המעוניין בדבר", כלומר כל מי שטוען להנאה מהעיזבון, אם באופן ישיר ואם באופן עקיף. במקרה הזה המתנגד אינו זכאי לקבל חלק מהעיזבון בכל מקרה על פי הצוואה, היות שאינו יורש המנוחה, כך שגם אם הצוואה תידחה עדיין בנה יהיה יורשה היחיד.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה
פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


לפיכך, גם אם טענותיו לגבי הזכויות בנכס נכונות, אין להן כל קשר או רלוונטיות לגבי תוקף הצוואה שהותירה אחריה המנוחה, כך קבעה השופטת, והוסיפה כי הדרך להוכיח את טענותיו אינה קשורה לצוואת המנוחה אלא לצווי הירושה של אחיה והוריה. לפיכך קבעה השופטת כי למשיב אין מעמד משפטי להגשת ההתנגדות, והורתה להוציא צו לקיום הצוואה. המשיב חויב בהוצאות ההליך המשפטי בסך של 7,500 שקלים.

 

ת"ע 17217-06-15


ת"ע 17229-06-15