חשבתם "לעשות קופה" ממכירות בקניונים בארצות הברית? מסתבר שלא מדובר בעסקה משתלמת. לאחרונה הרשיע בית משפט השלום את מי שהיה מנהל בחברת מכירות בחו"ל וצעירה שביקשה לעבוד עבור החברה בארצות הברית, בזיוף מסמך שהציג את הצעירה כסטודנטית לצורך קבלת ויזת תייר. בית המשפט ציין כי בביצוע עבירה כלפי מדינה אחרת יש חומרה קשה העלולה לפגוע בכל מי שמבקש ויזה מממשלת ארצות הברית, ולא מצא הצדקה להימנע מהרשעה במקרה זה. שני הנאשמים נידונו למאסר על תנאי לתקופה של שלושה חודשים, ומלבד זאת נקנס הנאשם ב-3,000 שקלים ואילו הנאשמת נקנסה ב-750 שקלים.


בשנת 2012 נערכה פגישה בין הצעירה, שהייתה אז בת כ-21, לבין המנהל, כבן 29 באותו מועד. הם הסכימו ביניהם כי הנאשם יעזור לה בכל הליך הסדרת המסמכים לצורך קבלת ויזה, בעוד שניהם מודעים לעובדה כי ויזת תייר, שאותה הייתה אמורה הצעירה לקבל, אינה מתירה עבודה בתחומי ארצות הברית ומהווה עבירה על החוק.


לאחר מכן דיווחה הנאשמת כי היא סטודנטית בראיון שעברה בשגרירות, והציגה מסמך מזויף המאשר שהיא אכן סטודנטית, הכול בהנחיית ובעזרת הנאשם. בקשתה לוויזה אושרה על סמך המסמך המזויף ובסופו של דבר היא עבדה במשך כשנה עבור הנאשם במכירה לא חוקית בקניונים בארצות הברית, תחת ויזת התייר שקיבלה.


בית המשפט לא קיבל את המלצת שירות המבחן שלא להרשיע את הנאשמים, והם הורשעו בפלילים


לפני שהורשעו השניים הם הופנו לשירות המבחן, אשר יבדוק בין היתר גם את סוגיית הרשעתם. לגבי הנאשם התקבל תסקיר שלפיו הוא עובד בחברת נדל"ן ומצפה ללידת בנו הבכור. הוא לקח אחריות על המעשים, ודיווח לקצין המבחן כי גיוס עובדים ישראלים לעבודות בארצות הברית היה חלק מעבודתו בחברת המכירות, כאשר אחד מעובדיו העביר לו את המסמך המזויף. הוא ביצע את העבירה מפני שניסה לעזור לנאשמת לקבל את הוויזה, וכעת הוא מכיר בחומרת המעשים ובנזק שגרם. קצין המבחן המליץ שלא להרשיע אותו, בעיקר בשל העובדה שהוא אדם נורמטיבי ובשל חששו כי לא יוכל לעסוק עוד בנדל"ן אם יורשע.


לגבי הנאשמת, היא מסרה לקצין המבחן שידעה על זיוף המסמך, אך בתור צעירה שרק השתחררה מהצבא לא הייתה מודעת למשמעות מעשיה ולא פעלה בשיקול דעת. קצין המבחן התרשם כי מדובר בצעירה עם דפוסי התנהגות נורמטיביים אשר מתחרטת על מעשיה, והמליץ לשקול בחיוב את ההימנעות מהרשעתה לאור גילה הצעיר.


ואולם, השופט לא מצא כל הצדקה שלא להרשיע את הנאשמים, והזכיר כי על פי ההלכה שנקבעה בבתי המשפט הימנעות מהרשעה שמורה למקרים יוצאי דופן וחריגים. במקרה זה ביצעו הנאשמים עבירה חמורה המשליכה ישירות על כלל האנשים המבקשים ויזה מארצות הברית, והשופט הוסיף כי ביטול הרשעה רק כדי שהנאשם לא יועמד לדין משמעתי כמתווך נדל"ן הוא שיקול פסול, ואף לא הוכחה פגיעה קונקרטית בנאשמים שתיגרם מהרשעתם.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום ויזה לארצות הברית | דרכון אמריקאי


לאור דברים אלו הנאשמים הורשעו, ונקבע כי יש להטיל קנס גבוה יותר על הנאשם בשל מעורבותו בזיוף המסמך. הקנס שהוטל עליו עמד על סך של 3,000 שקלים, ואילו הנאשמת נקנסה ב-750 שקלים.

 

ת"פ 58102-07-14