ביום ד' נדונה בבית משפט השלום בחיפה תביעתו של אדם כנגד בנק לאומי בטענה שעקב רשלנותו של הבנק, הוא עוכב ליציאה מהארץ ולא התאפשר לו לנסוע לרומניה להשתתף בחתונת בנו הבכור, וכל זאת לאחר שחתם עם הבנק על הסכם פשרה להסדר חובו וכל שנותר לו לשלם היה סך של 500 שקלים. בית המשפט חייב את הבנק בפיצויים מכוח עוולת הרשלנות, משום שהבנק לא דיווח לרשם ההוצאה לפועל על הסכם הפשרה, דבר שהיה מסיר את ההגבלות שהוטלו על התובע, לרבות צו העיכוב. הבנק יפצה אותו על עוגמת נפש בסך 16 אלף שקלים, וכן יישא בהוצאות המשפט של התובע בסך של 4,500 שקלים.


התובע הוא ילד רומניה אשר עלה לישראל לפני כ-20 שנה, ובנו חי ברומניה. הבנק פתח נגדו תיק בהוצאה לפועל עקב חוב. לאחר משא ומתן הגיעו הצדדים להסכם פשרה שבמסגרתו נקבע כי התובע ישלם 14 אלף שקלים לבנק לסילוק חובו. בהתאם להסכם שילם התובע לבנק סך של 13 וחצי אלף שקלים, ונכון לאותו מועד יתרת החוב שלו עמדה על סך של 500 שקלים. על כל העובדות האלו לא הייתה מחלוקת בין הצדדים.


אילו רשם ההוצאה לפועל היה מקבל דיווח על הסדר החוב ועל יתרת החוב הזעומה שנותרה, הוא היה מסיר את ההגבלות, לרבות צו איסור היציאה מהארץ


ואולם, כאשר הגיע התובע עם בת זוגו ובתו לשדה התעופה כחמישה ימים לפני חתונת הבן, לתדהמתו הרבה הוא נעצר על ידי משטרת הגבול והתברר לו שנרשם נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, כאשר משטרת הגבולות הודיעה לו שהוא יוכל לעלות על המטוס רק אם ישלם חוב של 20 אלף שקלים. התובע ניסה להסביר שמדובר בטעות חמורה ושכל מה שנותר לו לשלם הוא 500 שקלים בלבד, שגם אותם יש לו עוד זמן לשלם, אך תחנוניו נפלו על אוזניים ערלות והוא נאלץ לשוב לביתו במקום לטוס לרומניה, במפח נפש קשה.


בכתב ההגנה טען הבנק כי התובע היה מודע היטב או צריך היה לדעת על ההגבלה שהוטלה עליו ליציאה מהארץ, וטענתו של התובע שהצו הוטל לאחר כריתת ההסדר בין הצדדים אינה נכונה. מלבד זאת, ההגבלות לא בוטלו במסגרת ההסדר ואף התובע עצמו לא ביקש לבטלן.


סקירת הראיות העלתה כי ההגבלות הוטלו על התובע מטעם ההוצאה לפועל לפני שנכרת הסדר החוב. עם זאת השופט התרשם כי לא ידע שהוטל נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ עד שגילה זאת בשדה התעופה, והוא אף דחה את טענת הבנק שהיה עליו לברר זאת לפני שהגיעה לשדה, מהסיבה ההגיונית שהניח כי סכום זעום של 500 שקלים וההסדר עם הבנק אינם מהווים סיבה לעכב אותו מלצאת את הארץ.

 

יש לך שאלה?

פורום הסדר חוב | מחיקת חובות
פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ


חמור מכך, הבנק לא הציג כל ראיה כי דיווח להוצאה לפועל על ההסדר או על הסכומים שהתובע כבר שילם לו במסגרתו, אף שהוא מחויב לדווח על כך בהתאם לחוק. אילו היה מדווח להוצאה לפועל, ההגבלות היו ככל הנראה מבוטלות משום שלא היו מידתיות יחסית ליתרת החוב הקטנה שנותרה. בכך הבנק התרשל, ולכן הוא חויב לפצות את התובע על עוגמת נפש, אם כי סכום הפיצוי הופחת בהתחשב בעובדה שהתובע עצמו לא פעל כדי להסיר את הצו ולהשתתף בחתונה. הבנק חויב בפיצויים בסך של 16 אלף שקלים, בצירוף 4,500 שקלים עבור הוצאות המשפט.


ת"א 35160-09-11